Spoorzoeken van 999 Games maakt het organiseren van een speurtocht makkelijk

review spoorzoeken speurtocht spel

Een spreekwoordelijke fluitje van een cent, dat is het organiseren van een speurtocht met het spel Spoorzoeken van 999 Games. Ik ben er dikwijls tegenaan gelopen, tijdens kinderfeestjes of middagen met veel vriendjes en vriendinnetjes: hoe organiseer je even snel een speurtocht? Soms ging ik in de weer met foto’s en zette ik een fotospeurtocht uit. Of we bedachten met elkaar een speurtocht door het huis. De ideeën zijn altijd erg leuk, maar de uitwerking is toch best nog wel wat werk. Maar met het spel Spoorzoeken is daar nu een einde aan gekomen. We hebben het spel getest en de conclusie is dat je met het spel heel gemakkelijk een leuke speurtocht uitzet. Hoe, dat vertel ik je in deze review.

999 Games

Wij zijn dol op de spelletjes van 999 Games. Vooral de spellen waarbij je samen moet werken, dat scheelt namelijk een hoop gezeur met kinderen die nog niet zo goed tegen hun verlies kunnen. Leo moet naar de Kapper en Mimiq worden daarom ook regelmatig uit de spelletjeskast getrokken. En sinds kort spelen we ook Carcassonne van 999 Games met de kinderen. Ik kan niet wachten tot we nóg verder kunnen uitbreiden met de toffe bordspellen, kaartspellen en puzzels van 999 Games. Binnenkort toch ook maar eens het legendarische Elfenland erbij pakken. Maar eerst richten we onze pijlen op het nieuwe spel Spoorzoeken, speciaal voor de kleintjes.

review spoorzoeken 999 games

Want daar is Spoorzoeken voor gemaakt. Het spel sluit uitstekend aan bij de belevingswereld van kinderen vanaf 3 jaar. Ik speelde het spel zelf met mijn acht- en negenjarige, die zich er ook nog prima mee kunnen vermaken. Het spel laat je dan ook vrij om het zo makkelijk of juist moeilijk te maken als je zelf maar wilt. Ook vraagt het spel om je eigen fantasie erin te verwerken.

Het spel Spoorzoeken

Zoals ik dus al aangaf, Spoorzoeken is kort gezegd een speurtocht uitzetten. De spelleider zet met de kaartjes van het spel een parcours uit. Er zijn drie kaartjes die je kunt gebruiken om er een verhaal aan te geven, hier zijn er koekjes verdwenen en moeten de spelers op zoek gaan naar de ‘koekjes’. Deze kaartjes moet je volgens de spelregels altijd gebruiken, maar persoonlijk vind ik het geen must en kun je ook een ander begin en eindpunt aanwijzen. Je hoeft ze dus niet te gebruiken in het spel, zeker niet wanneer je er een eigen fantasieverhaal met piraten of aliens (ik noem maar wat) bij verzint. Het parcours kan binnen of buiten worden neergelegd. Op de achterkant van de kaarten staan pijlen, deze geven de richting van het parcours aan en aan de andere kant staan opdrachten. Telkens wanneer er een kaart met een pijl gevonden wordt, moet er dus ook een opdracht worden uitgevoerd.

spoorzoeken review spel

spel spoorzoeken

Bij de meeste opdrachten op de kaartjes heb je materialen nodig. Zo zit er een opdracht eilopen tussen, spijkerpoepen of appel happen uit een bak met water. Het kost je natuurlijk wel even wat tijd om dat voor te bereiden. Als je de kaartjes goed uitzoekt, dan kun je ook een speurtocht uitzetten zonder extra materialen. Dat zijn kaartjes met bijvoorbeeld ‘loop zoveel stappen als een hond’, ‘raad de letters die de ander op je rug schrijft’ of ‘zit 20 seconde met je rug tegen de muur’. Kortom, ook een snelle speurtocht is met het spel Spoorzoeken zo uitgezet.

spoorzoeken speurtocht review

review spel spoorzoeken

review opdrachten spel spoorzoeken

Voor kleintjes van een jaar of drie maak je met alleen de pijlen een uitstekende speurtocht. En als je dan ook je fantasie weet te gebruiken bij de opdrachten (spring 3x touwtje om het monster te verslaan), maak je het spel compleet. Voor mijn kinderen van acht en negen zit de uitdaging vooral in de opdrachten. Om het spannender te maken, zou je het in deze leeftijdscategorie eventueel kunnen combineren met een fotospeurtocht. Daarmee maak je het speuren net even wat moeilijker. Maar dat is dus ook het mooie van dit spel, je kunt het spelen en uitbreiden zoals je dat zelf wil.

Ik vind het dan ook een absolute aanrader om het spel Spoorzoeken in huis te hebben. Het is ideaal om te gebruiken tijdens kinderfeestjes, maar ook op vakantie of gewoon lekker thuis in de tuin.