5 tips om als moeder rugpijn te voorkomen

moeder rugpijn

Het moederschap gaat gepaard met heel veel mooie dingen. Maar helaas komen er ook minder leuke dingen om de hoek kijken, waaronder rugpijn. Dat veel moeders last van hun rug krijgen zodra er een kleintje komt, heeft een reden. Meerdere redenen zelfs. Zo zul je misschien wel herkennen dat je als moeder voortdurend voorover bukt om je kleintje op te tillen. Of dat je continu, tevergeefs, speelgoed aan het opruimen bent. Je kunt ook rugpijn overgehouden hebben aan de bevalling of zelfs aan een ruggenprik. 

Hoe dan ook, als moeder ben je nu eenmaal vatbaar voor rug pijn. Maar met deze tips zul je merken dat je als moeder minder snel last van je rug zult hebben.

Wanneer je borstvoeding geeft

Borstvoeding geven aan je kindje is prachtig, maar als moeder zul je merken dat dat ook veel van je lichaam vraagt. Dit komt onder andere omdat jij altijd degene bent die de voeding geeft. Je kunt het voeden niet even aan een ander overlaten. En zelfs wanneer je kindje borstvoeding uit de fles drinkt, dan is daar al wat aan vooraf gegaan, je hebt de voeding namelijk eerst moeten kolven. Zorg daarom altijd voor een fijne plek met een comfortabele stoel. Het liefst met kussens, zodat je als ware je eigen nestje kunt maken wanneer je gaat voeden. Wissel zittend borstvoeden af met liggend voeden. Door af te wisselen zorg je ervoor dat je telkens een andere houding aanneemt en verkom je dat last van je rug krijgt.

De baby optillen

Wanneer je je baby optilt uit de box, wieg of ledikant is het belangrijk om op je houding te letten. Als je dat niet doet, dan kan ik je garanderen dat je binnen de kortste keren pijn in je rug zult hebben. Zet daarom je voeten op heupbreedte. Wanneer je je kindje optilt, buig dan licht je knieën en houd je buikspieren gespannen. Til als ware je kindje met je armen, je beenspieren en buikspieren naar je toe. Hetzelfde geldt wanneer je je kindje van de grond of uit een wipper optilt. Ga dan eerst door je hurken en haal de kracht uit je benen om je kindje op te tillen.

Maxicosi of autostoel

Een maxicosi of een autostoel zijn ook van die dingen waar je spontaan rugpijn van krijgt. Het tillen van een Maxicosi is niet te doen, probeer dat dan ook zoveel mogelijk niet te doen. Gebruik je de Maxicosi alleen als autostoel, dan kun je de Maxicosi het best in je auto laten. Om je baby erin te krijgen, ga je eerst op de autostoel naast de Maxicosi zitten en daarvandaan leg je je baby in de autostoel. Ga dus niet gebukt en scheef in de auto hangen, want daar zul je zeker rugpijn van krijgen.

Kinderwagen of draagdoek?

Er zijn absoluut ergonomische draagdoeken verkrijgbaar en ik zal ook niet zeggen dat je je kindje niet dragen moet. Het gebruiken van een draagdoek heeft namelijk heel veel voordelen, waaronder de hechting met je kind. Maar op den duur zal het, ondanks een ergonomische draagdoek, een belasting zijn voor je rug. Wissel het daarom gerust af met een kinderwagen. Want ook het gebruik van een kinderwagen heeft veel voordelen.

Sporten

Misschien zit je als kersverse moeder helemaal niet op sporten te wachten, maar toch is het aan te raden. Je lichaam sterker maken, dat kan nooit kwaad. En je hoeft niet in één keer een ontzettende spierbundel te worden, in tegendeel zelfs! Lichte oefeningen zullen je al helpen tegen het krijgen van pijn in je rug.


tips rugpijn

Afbeelding: Shutterstock / Newman Studio