4x overnachten in Slovenië [roadtrip]

Wie was het die zei dat vier nachten best veel is voor een verblijf in Slovenië? Ik heb het echt gehoord voordat we aan onze roadtrip begonnen. Een beetje benauwd kreeg ik het dan ook wel, zeker toen ik de weersvoorspellingen onder ogen kreeg. Hoe kan het dat het juist die vijf dagen dat wij er zijn, er het meest natte weer wordt verwacht!? Gelukkig weet ik inmiddels beter. Een roadtrip van vier nachten door Slovenië is veel te kort om alles te kunnen doen wat ik zou willen. Maar dat geeft niet, het is een goede reden om Slovenië een keer als vakantieland te kiezen. Want dat Slovenië veel te bieden heeft is zeker.

Aan de zuidrand van de Alpen, in Midden-Europa ligt het kleine groene en bergachtige land Slovenië. Veel mensen rijden er in een noodvaart doorheen wanneer ze onderweg zijn voor een vakantie in Kroatië. Maar wanneer je eenmaal aan Slovenië hebt geproefd, weet je dat je dat niet meer zal doen. Slovenië pakt zelfs een stukje Adriatische kust mee en dat maakt het land zo veelzijdig, dat je er gerust een hele vakantie aan besteden kunt.

Maar goed, wij hadden vier nachten om alles eruit te halen wat erin zat. En met die missie begonnen we in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Maar niet voordat we ons huurautootje hadden opgehaald op de luchthaven van Slovenië.

Huurauto in Slovenië

Wederom had ik de huurauto via Sunny Cars geboekt. Een fijnere manier dan het all-in concept van Sunny Cars bestaat er gewoon niet. Toch begin ik te twijfelen wanneer een meneer voor mij nog een vignet voor zijn Sloveense huurauto moet kopen. Oeps, daar heb ik helemaal niet aan gedacht toen ik de huurauto geboekt had. In Slovenië zijn alle snelwegen en autowegen tolwegen. En met een vignet (simpel wel een sticker op het raam) geef je aan dat de tolwegen betaald zijn. Maar wat bleek, ook dit is inclusief! Bij het all-in concept van Sunny Cars is dus écht alles inclusief. Na alles gecheckt te hebben, reden we met onze huurauto zo de luchthaven af naar onze eerste bestemming: Ljubljana.

parkeren ljubljana slovenie

Parkeren in Ljubljana

Het is altijd even afwachten wanneer je voor de eerste keer een stad in rijdt. Hoe druk is het verkeer in de stad en waar kun je parkeren? Ik had me van tevoren een beetje ingelezen over het parkeren in Ljubljana. Er zouden verschillende parkeerterreinen zijn en je kunt ook parkeren langs de weg. Maar met de Sloveense borden langs de weg, vond ik het toch wel onduidelijk wat er nou precies wél en niet mocht. Daarom kozen we de eerste keer maar voor parkeerterrein Tivoli, net buiten het centrum. Dat bleek een prima keuze te zijn, want voor een paar euro stonden we geparkeerd op nog geen tien minuten lopen van het centrum.

Onze eerste overnachting is in het centrum van Ljubljana welke we via Airbnb geboekt hadden. Het was voor mij de eerste keer dat ik een Airbnb ging ervaren. En heel eerlijk, ik vond het best spannend aangezien de verhalen om mij heen nogal verschillen. Bij een hotel weet je precies wat je verwachten kunt, maar een Airbnb heeft toch dat persoonlijke tintje wat goed kan bevallen of juist kan tegenvallen. Het feit dat je persoonlijk contact hebt met de eigenaar via Airbnb vond ik wel heel gemakkelijk. Zo kun je een inchecktijd afspreken en andere vragen stellen (zoals parkeren).

Bij het boeken van deze Airbnb in Ljubljana was ik gevallen voor de frisse inrichting en natuurlijk de lokatie, het centrum van Ljubljana. Ook werd er een ‘castle view’ beloofd, maar deze viel uiteindelijk wat tegen. De uitstraling van het gebouw aan de buitenkant ook.

airbnb ljubljana

Maar binnen daarentegen was exact naar verwachting, trendy, fris en schoon. Dit is absoluut een Airbnb die aan te raden is voor een verblijf met gezin in Ljubljana.

airbnb slovenie ljubljana

airbnb castle view ljubljana

Zijn we op kamp?

De volgende dag rijden we richting Bled. Bled is behoorlijk toeristisch, maar omdat het toch ook wel een prachtige omgeving is, moeten we er natuurlijk wel een kijkje nemen. We doen een poging om via camping Bled hét uitzicht over het meer met het eilandje te zien, maar helaas lukt dat door een afgezette weg vanwege een wielerwedstrijd niet. Onze overnachting in de buurt van Bled hebben we ook via Airbnb. Onze eerste ervaring was inmiddels goed bevallen, dan zal de tweede ook wel goed komen was ons idee. Vanuit Bled rijden we richting Radovljica, hier zal onze Airbnb te vinden zijn aan de Sava rivier. Bij aankomst kreeg ik direct het gevoel op kamp te zijn, nu heb ik kamp altijd leuk gevonden, dus dat was geen probleem. Er staan een aantal houten hutjes, een tipi tent en in het midden een kampvuur. Ook is er een boomhut te vinden op het terrein. Er lopen wat dieren rond en op de achtergrond kabbelt de Sava rivier. Ik denk dat dit echt een fantastische plek is om met kinderen te verblijven. Na de ontmoeting met de eigenaar en een Sloveense snaps treden we in de houten bungalow waar we overnachten. Dat het toilet en douche een gezamenlijk hok buiten de bungalow is, was me in de omschrijving even ontgaan. Maar ach, wij zijn ervaren kampeerders, dus dit kunnen wij!

airbnb bled Radovljica

airbnb Radovljica

De volgende dag is de dag met het slechtste weer. Het idee was om het Nationaal Park Triglav te gaan ontdekken, maar met zulke weersvoorspellingen valt er weinig te ontdekken, behalve hoe het is om nat te worden tot aan de onderbroek. Twee opties blijven er over: Sloveense wijntjes gaan slurpen in een kroeg of in de auto stappen en roadtrippen naar daar waar de zon schijnt. We kiezen voor het tweede en rijden in twee uurtjes naar het kleine stukje Adriatische kust van Slovenië.

Door de bergen

Maar goed, twee uurtjes heen betekent ook weer twee uurtjes terug. Voor deze komende nacht hadden we een hotelletje geboekt via Booking.com. Een hotel gelegen recht onder het Nationaal Park Triglav, dat was immers het plan. Maar alles heeft zo zijn bedoeling, want als het niet zo’n takke weer was geweest hadden we niet vanaf Ljubljana naar het hotel in Spodnja Sorica gereden. En dit bleek een prachtig ritje door de Sloveense bergdorpjes te zijn. Appartement en hotel Tolc ligt ook zo prachtig tussen de bergen van Slovenië, werkelijk een plaatje.

tolc hotel slovenie

De directe omgeving is niet super toeristisch. Veel restaurants zijn er binnen een straal van 500 meter niet te vinden. Met de hozende regen en de lange dag achter de rug, besluiten we dan ook maar in het hotel te blijven om te dineren. Ook al is de keuze niet gigantisch, het eten wat er geserveerd wordt voldoet prima aan onze verwachtingen. Ook deze accommodatie is een aanrader voor een overnachting in Slovenië.

De volgende dag, tevens onze laatste volle dag, zijn de weergoden weer een beetje met ons. Dit is een uitstekende dag om het meer en de omgeving van Bohinj te ontdekken. Vanuit het hotel Tolc hoeven we alleen maar een zooi haarspeldbochten te trotseren om bij dit prachtige meer van Slovenië te komen. Bohinj is een stuk minder toeristisch dan Bled, maar toch zijn er genoeg toeristische trekpleisters. Zo is er de Mostnica kloof welke prachtig is om langs te wandelen. Kun je na het aftikken van €21 omhoog met de vogel kabelbaan. En als je de watervallen nog niet zat bent, kun je de klim naar de Savica waterval maken. Maar stap na de wandeling niet direct in de auto. Door de klim had ik namelijk nogal zwabberbenen gekregen. Gelukkig hadden we bij de huurauto een service pakket waarbij we een extra bestuurder in konden zetten.

Geloof me, je komt tijd te kort in het Nationaal Park Triglav!

Want voor we er erg in hebben is het alweer het einde van de middag en moeten we richting onze laatste bestemming om te overnachten. Voor deze laatste overnachting hebben we een accommodatie bij de luchthaven gekozen. Een gevalletje zekerheid voor alles, want de volgende dag moeten we vroeg op om de huurauto te retourneren en ons vliegtuig te halen.