Review: Ralph Breaks the Internet

review Wreck-It Ralph 2

Wreck-It Ralph, wie houdt er nou niet van deze hartverwarmende, onbaatzuchtige game held? Het is in ieder geval een Disney personage waar het hart van mijn game-verslaafde zoon helemaal vol van is. Hoe mooi is het dan ook dat Ralph na zes jaar terug is met een Wreck-It Ralph 2. Dit keer niet in een game, maar hij gaat het wereld wijde web op in de film Ralph Breaks the Internet. Tijdens de preview, die ik kijk voor deze review, probeer ik erachter te komen wat de boodschap van Disney dit keer is. En uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat in Ralph Breaks the Internet, wij (de ouders) op onze angst worden aangesproken.

Ralph Breaks the Internet

In deze nieuwste animatiefilm van Disney verlaten de grote goede kerel Ralph en snoepautobestuurder Vanellope von Schweetz Litwak’s arcade. Ze gaan het internet op, om op zoek te gaan naar een vervangend onderdeel van Vanellope’s videogame Sugar Rush. het oneindige en verrassende internet wordt prachtig en zo duidelijk mogelijk uitgebeeld tijdens hun zoektocht. Zo zie je het internet als grote gebouwen met de bekende logo’s van Facebook, Amazon en E-bay. Het is komisch herkenbaar, vooral wanneer Ralph en Vanellope bij een zoekbalk komen en bij elke letter een hele rits aan suggesties krijgen.

Ook weet Disney op een komische manier de draak te steken met zijn eigen prinsessen. Ik kan de humor hiervan absoluut waarderen en ik denk de meeste kinderen ook.

ralph breaks internet
Screenshot trailer

Het internet

Op het internet worden Ralph en Vanellope geholpen door de bewoners: de Netizens. Ze ontmoeten ook websiteondernemer Yesss, het hart en ziel van de trendsettende website “BuzzzTube” laten we zeggen de concurrent van YouTube. En Shank, de onverschrokken coureur uit de stoere racegame Slaughter Race.

Wat mij het meeste aanspreekt en ook herkenbaar is, is de snoepautobestuurder Vanellope die haar videogame Sugar Rush eigenlijk oersaai vindt. Ze speelt het liefst het uitdagende en tikkie gevaarlijke Slaughter Race. Ik zie meteen de vergelijking met mijn mijn zoon die ik stimuleer om Mario Kart te spelen maar het spannende GTA lonkt. Kinderen zijn gefascineerd zijn door het internet, en de ouders van die kinderen zijn doodsbang voor die fascinatie.

Eng en gevaarlijk

Ralph is bang zijn beste vriend kwijt te raken aan het internet en het spelen van zo’n spel als Slaughter Race is ‘eng’ en gevaarlijk. Hij probeert met de beste bedoelingen controle te houden over Vanellope, met alle gevolgen van dien. Een herkenbaar stuk voor menig ouder denk ik zo. En als volwassen kijker word je weer even op je plek gezet wanneer Vanellope een overtuigende ‘vertrouw mij maar’ weet over te brengen.

Voor kinderen is de boodschap helder. Het is oké om niet altijd dezelfde dromen als je vrienden te hebben. Je kunt evengoed vrienden zijn en toch andere dingen leuk vinden.

Conclusie

De film Ralph Breaks the Internet is in ieder geval geen cursus ‘hoe maak ik mijn kinderen wegwijs op het internet’. Het enige nuttige advies van de film is ‘lees nooit de commentaren’, omdat het internet bij sommige mensen het ergste naar boven haalt.

Ik denk dat je Ralph Breaks the Internet gewoon kijken moet om het gevoel als ouder duidelijk te krijgen. Bovendien kon ik na de preview concluderen dat de film een absolute aanrader is. Dus een bezoek met kinderen vanaf 7 jaar aan Ralph Breaks the Internet is dan ook echt geen tijdverspilling.

Ralph Breaks the Internet is vanaf 12 december 2018 te zien in de bioscoop.

Review- Ralph Breaks the Internet