Film review: Dumbo

Dumbo review

Wanneer ik de reviews over de nieuwste Disney film Dumbo op het internet lees, raak ik een beetje in de war. Om de één of andere reden zijn de meeste critici niet erg enthousiast. ‘Geen juweel’ en ‘niet betoverend’ zijn de beschrijvingen. Echter heb ik daar toch een andere mening over. Misschien dat ik de film met heel andere ogen bekeken heb. Of misschien heb ik er gewoon echt de ballen verstand van en ben ik maar een leek. Maar hé, zijn de meeste bezoekers van Dumbo dat dan niet ook? Persoonlijk vond ik de film Dumbo zeer vermakelijk, hartverwarmend en zat ik continu te wachten op een statement over wilde dieren in het circus.

Kijk DUMBO nu op Disney+ >>

Dumbo live-action remake van de klassieker uit 1941

En die statement kwam uiteindelijk ook. De live-action remake van de klassieker uit 1941 is zeker geen één op één kopie, maar het verhaal is in een geheel nieuw jasje gestoken. Dumbo zet de wilde dieren vrij van het circus en daarmee heeft Dumbo wat mij betreft de hele discussie van de kaart geveegd.

Dumbo in een nieuw jasje dus. Het is al even geleden dat ik voor het laatst de 1 uur durende klassieker Dumbo gezien heb. Wat ik me vooral herinner is een zielig olifantje dat gepest wordt door notabene volwassen olifanten. Deze ‘volwassen’ olifanten zijn in de live-action Dumbo achterwege gelaten. De mensen hebben in de live-action van Dumbo een groot deel van de rollen vervangen.

Trailer van Dumbo

Voormalige circusster Holt Farrier komt met een arm minder terug uit de oorlog. Zijn achtergebleven kinderen, Milly en Joe, wachten hem op in het aflopende circus. Circus-eigenaar Max Medici, hadden ze niet beter kunnen casten dan met Danny DeVito, heeft de paarden moeten verkopen en daarom heeft Holt Farrier geen act meer. Hij krijgt een pasgeboren olifant, wiens oversized oren hem een lachertje maken, toegeschoven. De dochter van Holt Farrier is een wetenschapper in de dop en ontdekt dat Dumbo kan vliegen. Het circus maakt daarmee een ongelooflijke comeback. Een vliegende olifant blijft dan ook niet onopgemerkt bij de hoge piefen. Ondernemer V.A. Vandevere rekruteert Dumbo voor zijn nieuwste, groter dan levensgrote entertainment onderneming, Dreamland. Dumbo wordt de act die alle bezoekers trekt en zweeft naar nieuwe hoogten naast de charmante en spectaculaire luchtacrobaat, Colette Marchant. Maar dan ontdekt Holt dat Dreamland vol zit met duistere geheimen…

Uiteraard voel je in deze Disney film ook weer een boodschap. Zoals vrijwel altijd staat familie centraal, wat zich in deze film vooral uit in de krachtige band tussen de moeder van Dumbo en Dumbo zelf. Een duidelijke boodschap is ook de wilskracht die in iedereen zit en dat je zelf de sleutel in handen hebt om verder te kunnen gaan. Maar de grootste boodschap die de live-action van Dumbo uitdraagt is wat mij betreft ‘wilde dieren horen niet in gevangenschap te leven, en zeker niet in het circus’.

Vanaf welke leeftijd is de film Dumbo geschikt?

Na het zien van de screening voor de review, was ik ervan uit gegaan dat de film Dumbo ook Nederlandstalig uitgebracht zou worden. Dit is echter niet het geval en daarmee wordt de film minder geschikt voor de kleintjes. Neem gerust je negenjarig mee naar de live-action van Dumbo, mits hij of zij de ondertiteling goed kan volgen. Voor jonger publiek wordt de film hoogstwaarschijnlijk te ingewikkeld om te volgen. Maar ik kan me zo voorstellen dat een kleuter anderhalf uur verwonderend naar het olifantje Dumbo kijken kan. Want prachtig geanimeerd is het zeker!

Kijkwijzer is adviseert overigens vanaf 12.

Dumbo