Programmeren voor kinderen

programmeren kinderen

Er komt steeds vaker aandacht voor, ook op basisscholen worden er zo nu en dan al lessen in gegeven. Namelijk het vak programmeren. Voor de meesten onder ons is het werkelijk abracadabra en anderen pikken het zo op. Programmeren is een taal die je kunt leren, maar waarom is het zo belangrijk voor kinderen om het nu al te leren? 

Waarom is leren programmeren zo belangrijk?

In de toekomst zal er steeds meer geprogrammeerd worden. Denk aan alle apparaten in je huis zoals het licht en het verwarmingssysteem. Thuisprogrammering wordt het ook wel genoemd. Als je zelf een beetje ervaring hebt met programmeren, is het veel eenvoudiger al deze nieuwe technieken, programma’s en apparatuur te begrijpen.

Daarnaast schijnt het zo te zijn dat wanneer je kunt programmeren, je anders gaat denken, in de positieve zin. Je leert problemen op te lossen, om te gaan met falen, én het verhoogt je creativiteit welke je beeldend kunt maken.

Wat er ook gezegd wordt, is dat wanneer je kunt programmeren, je kansen in het bedrijfsleven vergroot worden. Met oog op de toekomst is het dus heel handig als je kind heeft geleerd hoe hij of zij moet programmeren.

Welke programmeertalen zijn er?

Er zijn honderden verschillende programmeertalen. De meest gebruikte talen om kinderen te leren programmeren zijn Scratch en Python. Scratch is een visuele taal: door het koppelen van verschillende bouwstenen, klik je eenvoudig je eerste programma in elkaar. Een voordeel van zo’n visuele taal is dat je niet veel hoeft te lezen, wat programmeren voor kinderen laagdrempelig maakt. Python is een tekstgebaseerde taal met veel mogelijkheden. Over het algemeen duurt het wel wat langer zo’n taal onder de knie te krijgen en voor kinderen is het nog iets moeilijker omdat alle functies een engelse beschrijving hebben. Scratch en Python zijn niet de meest gangbare programmeertalen, maar de principes die je leert, vind je in allerlei andere talen terug.

Wij gaan de Bitsbox x Squla proberen

bitsbox squla programmeren

handleiding bitsbox squla

Bitsbox x Squla is een methode om te leren programmeren met JavaScript. Interessant, dit is namelijk een taal die heel veel wordt gebruikt op het internet. Bijna elke webpagina bevat wel een aantal regels JavaScript, dit is dus een écht gangbare taal. Niet alleen de basisregels van het programmeren die kinderen met de Bitsbox leren, maar ook de taal zelf kunnen ze dus later blijven toepassen.

Hoe het werkt: Elke maand krijgt een kind 10 kaarten thuisgestuurd, aan de hand waarvan het zelf de leukste apps en spelletjes kan bouwen. Aan je kind niet slechts de taak om de codes correct over te typen – Bitsbox probeert kinderen door middel van hints en tips zoveel mogelijk uit te dagen om helemaal hun eigen draai aan de apps te geven! 

Wij hebben al eens een boek aangeschaft om de kinderen het een en ander bij te brengen. De voorbeelden hierin waren over het algemeen al iets te complex en groot om de aandacht van de kinderen erbij te houden. Ook hadden de kinderen moeite de uitleg te begrijpen omdat er ingewikkelde woorden gebruikt werden, wij moesten de kinderen hierbij dus continu begeleiden. Echt ver kwamen we niet in het boek.

Wat wij hopen van de Bitsbox x Squla is dat er allerlei kleine spelletjes zijn bedacht zodat de aandacht van de kinderen er gemakkelijk bij blijft. Kleine spelletjes, projectjes en opdrachtjes die geleerde begrippen herhalen en telkens weer uitnodigen om zelf te ontdekken en de volgende opdracht te gaan maken. Daarnaast hopen we dat de kaarten zo zijn opgemaakt dat de kinderen ook zelfstandig wat voortgang kunnen boeken.

De komende weken gaan we de kaarten van Bitsbox x Squla proberen en binnenkort zul je in een review lezen hoe het ons en onze kinderen is bevallen. Stay tuned!