Terug in het gareel! Het valt niet mee… 0

vakantie

“Wat zullen we vanavond eten?”, vraag ik mijn kinderen maar weer eens. “BBQ!”, roept de eerste. “Gewoon patat”, roept de volgende. “Nou, ik dacht meer aan iets gezonds…”, probeer ik nog. Maar mijn drie bloedjes kijken me aan alsof ze water zien branden.

Gezond, wat is dat?

Één van de fijnste dingen aan zomervakantie is dat mama zo min mogelijk hoeft te koken. En daarbij hoort dus ook dat mama er niet van te voren over hoeft na te denken. Ik hoef niet te bedenken wat we gaan eten. Ik hoef het niet klaar te maken. En het fijnste van alles, ik hoef niemand te overtuigen om een hap te nemen. Een BBQ hier, een terrasje pakken daar, wil je wéér patat? Natuurlijk schat, doen we niet moeilijk over. Het is vakantie! 

Maar ja, woorden als ‘gezond’, komen inmiddels niet meer voor in de woordenschat van mijn kinderen. En nu de vakantie bijna voorbij is, is het hoog tijd om weer terug in het gareel te komen en gezonde voeding weer langzaamaan te introduceren.

Drie verschillende etertjes

Ik ben in het bezit van drie totaal verschillende etertjes. Als je mijn kinderen ziet eten, zul je je werkelijk afvragen of deze drie dezelfde opvoeding hebben genoten.

– Zo heb ik er één die op haar moeder lijkt, denkt de hele dag aan eten en kan de hele dag eten. Kippenpoten worden als een Bourgondiër naar binnen gewerkt. Van spaghetti gaan haar oogjes stralen. Wilde ze nou laatst in een restaurant biefstuk bestellen? IJsjes, snoepjes en taartjes, jamjam! Kom ik aan met een halve paprika? Ze eet hem op. Schotel ik een bord spinazie voor? Jammie! Is het antwoord.

– We hebben er ook één die op zijn vader lijkt. Hij vergeet te eten. Als ik hem niks geef, eet hij de hele dag niks. Het liefst eet hij lekkere dingen, als koek en snoep. Maar onder enige dwang eet hij ook braaf zijn bordje leeg.

– En dan hebben we nog onze, veel besproken, lastige eter.

Alles al geprobeerd?

Heel eerlijk? Ik geloofde het wel met de fantastische opvoedtips wat het eten betreft. Het stadium ‘doe er een sausje bij’ en ‘presenteer de groente leuk’ waren we voorbij. En toch ging het vlak voor de vakantie best lekker betreft ons avondeten ritueel. Er werden hapjes (vieze) groente genomen en er werd geeneens bij gegild.

Tja, toen kwam de vakantie tussendoor…

Voor mijn gevoel zijn we nu dan ook weer terug bij af. Maar omdat ik weet dat het erin zit, ga ik dit jaar actiever proberen om terug in het gareel te komen. Dit ga ik doen met Actify Your Family, een gratis programma van 4 weken waarin ik lekkere kidsproof recepten, handige tips en slimme hacks rond gezond eten voor het hele gezin krijg. De tips komen van Actify én van Claire van den Heuvel, schrijfster van de toffe Easy Peasy Kookboeken.

Ik heb me aangemeld bij de speciale Facebookgroep Actify Your Family, waar wij moeders elkaar kunnen steunen. En de Maaltijd Match app is geïnstalleerd, hopelijk vind ik hier fijne maaltijden zonder al teveel poespas, om mijn kinderen (en mezelf) in vier weken tijd weer gezond op de rit te krijgen.

We starten met z’n allen op 14 september.Doe je ook mee? Want meedoen is heel simpel: meld je ook aan voor de Facebookgroep groep, waarin het programma wordt gedeeld, en download de Maaltijd Match App, waarin je straks alle recepten van het programma kunt vinden.

De Maaltijd Match app vind je hier voor alle Apple gebruikers en hier voor alle Android gebruikers.

Note: Dit artikel is een samenwerking met Actify

Previous ArticleNext Article