Kamperen bij de paarse heide

Het kan je bijna niet ontgaan zijn, maar de heide in Nederland staat volop in bloei! Helaas gebeurde dat vorig jaar niet. Het was te droog. Dit jaar waren de weersomstandigheden wel goed genoeg om de heide in augustus en september paars te laten kleuren. En dat is dan ook voor veel mensen een reden om een bezoekje te nemen aan de paarse heide in Nederland. Zo ook wij. Het was de laatste week van onze zomervakantie en de weersvoorspelling klaarde na twee weken regen eindelijk een beetje op. Voor mij was het plaatje van de zon met een beloofde temperatuur van 23 graden genoeg om nog twee nachten te kamperen te opperen bij mijn kinderen. Maar dan wel kamperen ergens bij de paarse heide, want dat willen wij ook wel eens zien. Ik had niet anders verwacht, mijn kinderen vonden het een goed idee!

Pop-up tentjes

Nu is het alleen wel zo dat wij bijna onze gehele kampeerinboedel nog geen twee maanden geleden verkocht hebben. Alleen twee pop-up tentjes, slaapspullen en de kampeerstoeltjes zijn in ons bezit gebleven. Nu was dit niet zo’n heel erg groot probleem aangezien ik alleen met de kinderen zou gaan kamperen. Daarbij heb ik een auto, maar na het vullen van de twee pop-up tentjes, de slaapspullen en de kampeerstoeltjes zat de achterbak dan ook écht helemaal vol. Een klein avontuurtje vond ik het wel om helemaal alleen met drie kinderen te gaan kamperen. Maar eerst moesten we het antwoord op de vraag, waar gaan we kamperen bij de paarse heide? Waar is die paarse heide überhaupt te vinden?

De paarse heidevelden zijn onder andere te vinden op de Veluwe. Nu is de Veluwe best groot, dus ik zal wat specifieker zijn over waar wij precies gingen kamperen bij de paarse heide. We hadden het gebied ‘de Veluwezoom’ uitgekozen om te bezoeken. De Veluwezoom is een Nationaal Park wat een beetje heuvelachtig is. Centraal gelegen ligt het uitzichtpunt de Posbank. Dit is waar je verschillende wandelingen over de paarse heide kunt beginnen. Het leek mij een perfect gebied om de paarse heide te bezoeken en om een bezoek te combineren met kamperen.

Kamperen bij de Veluwezoom

Er zijn verschillende campings te vinden rondom het Nationaal Park Veluwezoom. Van kleine campings in het bos, tot campings met wat meer vermaak voor de kinderen. Omdat ik mezelf ook nog wel een beetje vakantie gunde, ging ik voor dat laatste en kwam ik bij camping de Jutberg terecht. Afijn, ik had twee nachtjes geboekt en op woensdag in de in de laatste week van de vakantie vertrokken wij richting de Veluwezoom.

paarse heide posbank

Posbank

Rond een uur of elf kwamen we aan bij de parkeerplaats van de Posbank. Mijn onderbuikgevoel had al laten doorschemeren dat het wel eens druk zou kunnen zijn bij de Posbank. Dat bleek geen onterecht gevoel. Er was geen parkeerplaatsje meer te vinden! Na wat geduld hadden we geluk en konden we de auto toch in een parkeervak schuiven. Op naar een wandeling over de paarse heide!

paarse heide

De kinderen begonnen met wat tegenzin aan de wandeling. En heel eerlijk gezegd werd ik zelf ook niet erg enthousiast van de drukte die er was bij de Posbank. Maar toen we eenmaal begonnen met een wandeling, leek de drukte zich aardig te verspreiden. De kinderen werden enthousiast nadat ze paardenpoep gespot hadden. Nu kun je jezelf afvragen, waarom wordt je blij van paardenpoep? Maar door deze ontdekking hadden ze een missie. Paardenpoep betekent namelijk ook dat er ergens paarden moeten zijn! Ze kregen de vaart erin en begonnen zelfs te galopperen (voor zover kinderen dat kunnen). En voor we het wisten waren we al een heel eind de paarse heide op. Zelf probeerde ik wat kekke foto’s te maken van die paarse heide, tot ik opeens een schreeuw hoorde. PAARD!

paarden posbank

paard posbank paarse heide

Dit is natuurlijk ontzettend leuk aan de Veluwezoom. Met het feit dat je dieren kunt spotten, heb je mijn kinderen al mee. En als het daadwerkelijk dan ook nog van zó dichtbij lukt, nou dan hebben we een geslaagde wandeling in onze broekzak.

Camping de Jutberg

Toen we terugkwamen van ons avontuur op de paarse heide, leek het nóg drukker geworden bij de Posbank. Ik én de kinderen vonden het wel mooi geweest en tijd om de camping te gaan ontdekken.

Camping de Jutberg is een familiecamping midden in het bos in Laag-Soeren. Het is ongeveer 20 minuutjes rijden vanaf de Posbank, maar rijden door de prachtige lanen met hoge bomen en het bos was geen straf! De aankomst bij de receptie verliep erg prettig. Na een rustige uitleg moest ik wat borg betalen voor de slagboomsleutel en de zwembandjes. We hadden een natuurplekje in het bos. Eigenlijk is het me nog steeds niet helemaal duidelijk wat dat inhield. De plekken waren namelijk allemaal voorzien van stroom en water. Op de royale plek werd het nog lastig om te bepalen waar we die twee tentjes nou neer zouden zetten. Na een kleine berekening (ahum) hadden we de meest gunstige plek en de pop-up tentjes stonden binnen no-time.

natuurplek camping jutberg

Het zwembad op de camping maakte de keuze voor deze camping de Jutberg doorslaggevend. Mijn kinderen hadden er tijdens ons verblijf dan ook goed gebruik van gemaakt. Het zwembad is simpel, heeft een glijbaan en een klein babybadje. Het feit dat het dak open en dicht kan is natuurlijk ideaal voor een zwembad in Nederland. Zo heeft camping de Jutberg een binnen- en een buitenbad. Naast het zwemmen konden de kinderen zich ook prima vermaken in de speeltuin, op de trampoline en met het animatieteam. En dat terwijl ik heerlijk op het terras van mijn kopje koffie genoot. Zoals ik al zei, ook voor mij was het nog even vakantie.

zwembad camping jutberg

camping jutberg

En zo waren we aan het einde van de vakantie nog een paar daagjes heerlijk aan het kamperen bij de paarse heide.