Review: Eendjesdans

Je zult het misschien niet geloven, maar Sinterklaas en Kerstmis liggen alweer op de loer. En omdat je nog niet genoeg wordt doodgegooid met extra dikke speelgoedboeken en reclames op tv, kun je de komende periode regelmatig een review van een spelletje of een stuk speelgoed op Vormijnkleintje.nl verwachten. Gewoon, omdat we graag willen dat je zeker weet welke spelletjes en speelgoed je voor je kleintje in huis haalt.

Vandaag beginnen we met een spel voor de allerkleinsten: Eendjesdans van Goliath Games.

Eendjesdans bestaat onder meer uit een vijvertje en twaalf gele eendjes. Doel van dit geheugenspel is om als eerste drie eendjes met jouw symbool uit de vijver te vissen en dat terwijl de eendjes er vrolijk op los kwaken.

Om de vijver te laten draaien heb je twee AA batterijen nodig. Deze zijn niet inbegrepen, maar gelukkig hebben we tegenwoordig een voorraadje batterijen klaarliggen. Iets met misgrijpen in het verleden. Voordat je de eerste keer kan spelen, moet je ook nog alle oogjes en de vier symbooltjes opplakken. Tip: voor het beste resultaat doe je dit zónder peuters.

Als alle voorbereidingen getroffen zijn, kan het spel beginnen. Elke speler kiest eerst zijn eigen symbool, dat je zojuist op de onderkant van de eendjes heb geplakt. Druk vervolgens op de oranje knop in het midden van de vijver. Dan begint er een monotoon motortje te draaien en hoor je voortdurend kwak kwak. Om de beurt pak je een eendje en kijk je op de onderkant naar het symbool. Bij het juiste symbool mag je het eendje houden, anders gaat het terug in de vijver. Het terugzetten is voor een peuterhandje een hele uitdaging, aangezien de vijver gewoon door blijft draaien. Dit kan een eendenopstopping veroorzaken. Een mogelijkheid is natuurlijk om even op de oranje knop te drukken en de ronddraaiende vijver even stop te zetten. Of je ziet het als een oefening oog-hand-coördinatie.

Het spel is afgelopen als een van de spelers de drie eendjes met zijn of haar symbool uit de vijver heeft gevist.

Zoals je ziet, een 7-jarige heeft wat uitdaging erbij (haar DS) nodig. Maar de peuter blijft ronde na ronde doorspelen.
De 7-jarige is wat sneller uitgekeken en richt zich al snel weer op haar DS. Maar de peuter blijft ronde na ronde doorspelen.