Alleen maar pluspunten voor Koala Kart? [review]

‘Aahhh, wat schattig!’, hoor ik de meiden zeggen wanneer we de doos van ons nieuwe spel Koala Kart openen. ‘Een racespelletje, cool!’, roept mijn zoon tegen zijn vriendje, wanneer zij ook bij tafel komen kijken. En ik denk ‘mooi, dit is een spelletje dat zowel de meiden, als de jongens aanspreekt’. De eerste pluspunten voor Koala Kart in deze review zijn dus al binnen.

Koala kart bordspel

Voor Koala Kart verplaatsen we ons naar Australië. Daar bevindt deze racebaan voor Koala’s zich. Logisch, aangezien daar voornamelijk het leefgebied van de koala is. Of de makers van dit spel bewust gekozen hebben voor koala’s? Geen idee, maar schattig zijn ze wel, aldus mijn dochters.

Koala Kart is dus een racespelletje en het doet mij direct denken aan Mariokart, een spelletje dat ik en mijn kinderen naar hartelust hebben gespeeld. En hoewel mijn zoon tegenwoordig een duidelijke voorkeur voor de Playstation heeft, blijf ik toch altijd een zwak voor de Nintendo houden. Maar goed, dat terzijde want met dit bordspel probeer ik hem juist van de spelcomputer af te krijgen.

Met het spel Koala Kart race je met je eigen koala over een racebaan dwars door Australië. De bedoeling is om zo snel mogelijk drie rondes te racen, maar het geluk moet je dan wel een beetje meezitten.

Kwaliteit

Wanneer we de doos van het bordspel openen is het eerst dat ons opvalt, dat de tekst op de spelerskaarten in het Engels is. Op zich geen probleem, want een beetje Engels bijspijkeren kan geen kwaad. Bovendien is mijn zoon het wel gewend van zijn computerspellen, waar hij ook regelmatig voor Engelse zinnen komt te staan. Wat ook opvalt is de kwaliteit van het bordspel. Een mooi stevig bord, stevige spelerskaarten en mooi afgewerkte speelfiguurtjes.

Obstakel op de weg!

De spelregels en uitleg zijn gelukkig wel gewoon in het Nederlands beschreven. Dat maakt het uitzoeken van hoe het spelletje werkt, toch wat makkelijker. Maar goed, al snel wordt duidelijk dat het niet heel ingewikkeld is.

Op het speelbord zijn er een aantal afbeeldingen waar je iets mee moet tijdens de race. Dit kan een vraagteken zijn, dan mag je een verrassingskaartje pakken, waar je de volgende beurt weer een actie mee uitvoeren kan. Maar het kan ook een achteruit teken zijn, waarmee je de volgende beurt achteruit moet rijden. Naast Mariokart doet het spel me ook een beetje denken aan ganzenbord. Misschien is dit bordspel Koala Kart wel de perfecte combinatie van beide!

De spelerskaart met een Engelse omschrijving van het karakter

Hoe leuk is het spel?

Daarmee zeg ik dus eigenlijk dat het een heel leuk spelletje is om te spelen met kinderen.

Wat ik ook heel leuk vind aan het bordspel Koala Kart, is dat je pionnetje niet zomaar een pionnetje is, maar echt een personage met karaktereigenschappen. En deze personages hebben dus een groot ‘schattig gehalte’. Vooral Tiny valt meteen zo in de smaak bij de meiden, dat de strijd al gestreden wordt voordat we überhaupt begonnen zijn. Want wie mag met personage Tiny spelen?

Wat ik ook heel leuk vind aan dit bordspel, is dat er niet alleen met gewone dobbelstenen gespeeld wordt, maar ook met een vermenigvuldiger. Dat laat de hersentjes van de kleintjes meteen een beetje kraken en daarbij maakt het de race extra spannend!

Beetje tactisch maar vooral een grote dosis geluk

Want ja, je verrassingskaartjes moet je dan misschien een beetje tactisch inzetten, maar het grootste deel van het spel is puur geluk. Zo gooide mijn oudste bijvoorbeeld ZES! keer achter elkaar het ‘stop’ teken, dat was natuurlijk dikke pech. En wanneer je geluk hebt, gooi je zes met de x3 op de vermenigvuldiger.

Conclusie van de review en Koala Kart kopen

Of een familiespel leuk is, hangt natuurlijk grotendeels af van de mening van de kinderen. Na het reviewen van Koala Kart concluderen mijn kinderen dat het een leuk spel is, behalve als ze verliezen. Maar daar zou ik maar niet teveel waarde aan hechten, want dan vinden ze geen enkel spelletje leuk. Tegen je verlies kunnen is nog een puntje om aan te werken…

Als moeder kan ik concluderen dat dit spelletje een perfecte duur heeft. Het duurt niet te lang en de kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen, dan kun je heel gemakkelijk een ronde toevoegen aan het spel. Verder is het voor iedereen leuk om te spelen, ook als je niet heel tactisch bent, want of je wint hangt grotendeels van het geluk af. En daarbij blijft het echt spannend tot de laatste worp. Eigenlijk alleen maar pluspunten voor Koala Kart dus!

Het bordspel Koala Kart kun je voor €34,95 rechtstreeks kopen bij koalakart.com