Review Osmo Genius kit

review osmo genius kit

Producten die fysieke en educatief activiteiten combineren met de digitale wereld, daar ben ik dol op. Het geeft me dan altijd net even dat gevoel, dat de digitale wereld waarin wij onze kinderen opvoeden, niet verkeerd is, maar dat er ook heel veel van geleerd kan worden. Osmo Genius kit is zo’n product waarin deze aspecten samen komen. Deze Osmo Genius kit is voor kinderen in de basisschool leeftijd van 6 tot ongeveer 12 jaar. Maar na het spel ook zelf ervaren te hebben, kan ik alvast verklappen dat ‘papa en mama’ er ook heel wat plezier aan kunnen beleven.

Wij ontvingen de vernieuwde Osmo Genius Starter Kit voor een review. En als je het aan ons vraagt is dat een mooie introductie in de wereld van Osmo. Na het spelen van het eerste spelletje (Words) zijn we namelijk direct enthousiast. En ja met ‘we’ bedoel ik ‘papa en mama’. Ik kan dan ook niet wachten om de Osmo Genius Kit bij de kinderen te introduceren. Dit moet ongetwijfeld heel veel plezier gaan opleveren.

Actief en fysiek leren én digitaal plezier, dat is waar deze Osmo Genius Starter Kit om draait. De Genius Kit bevat vijf spellen die bedoeld zijn om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van rekenen (Numbers), puzzelen (Tangram), spelling (Words), natuurkunde (Newton) en tekenen (Masterpiece). Alle spellen zijn te spelen in het Nederlands, wel zo handig aangezien dat onze moedertaal is.

Wat zit er in de doos?

Het is bijna de eenvoud zelf wanneer je de doos van Osmo Genius Kit opent. Je kunt echt zien dat het ontworpen is voor kinderen en heel eerlijk, als doener wordt ik daar altijd blij van. Je hoeft je niet eerst door instructies heen te worstelen, nee gewoon beginnen en doen. Daar word ik blij van.

In de doos vind je het volgende:

• Osmo base voor de iPad – Dit is een harde plastic standaard waar de iPad ingezet kan worden en een clip-on spiegel waarmee het Osmo spel kan ‘zien’ wat het kind neerlegt of creëert.
  • Drie opbergdoosjes.
    • Set met rode en blauwe letters op vierkante kaartjes.
    • Zeven kleurrijke tangram stukken.
    • Cijfers, twee setjes met cijfers en twee met stippen.
  • Verder vind je een super korte instructie in de doos, waar je wordt verwezen naar de site van playosmo.com

osmo genius kit

Waar je zelf nog voor moet zorgen, is een apparaat om het spel te spelen. We kregen de iPad-versie voor deze review, maar er is ook een Osmo base voor de iPhone verkrijgbaar. Note: Vereist iOS 9.0 of nieuwer.

Review van de Osmo Genius kit

Osmo bewijst maar weer eens dat eenvoud helemaal zo slecht niet is. De fysieke stukken uit de Osmo Genius Kit voelen zo stevig aan. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de keuze van de materialen. Het is robuust en zelfs de opbergdoosjes voelen aan als topkwaliteit. Daarnaast is het ook strak en modern, kortom een hoog ‘Apple gehalte’.

review osmo genius kit

Maar goed, toch heb ik bij dit soort producten, waarbij fysieke stukken opgaan in de de digitale wereld, altijd zoiets van ‘eerst zien en dan geloven’. Echter heb ik niet heel lang de tijd nodig om het te geloven, want de naadloze samensmelting van de fysieke stukken en de digitale wereld is zeer overtuigend. Osmo creëert een soort van magie, want het komt geen enkele keer voor dat de Osmo de gepresenteerde fysieke stukken niet correct herkent. Zelfs de kinderen zijn hiervan onder de indruk zijn.

Ook de kinderen beginnen met het testen van het spelletje words, waarbij je op basis van een afbeelding een verborgen woord moet zien te raden. Met twee spelers doe je dit door zo snel mogelijk de juiste letters neer te leggen. De clip-on spiegel ziet en herkent de letters en kleuren en weet exact wie als eerste de juiste letters heeft neergelegd. Nu is dit zo beschrijf besef ik me dat je het eigenlijk zelf moet ervaren om te zien wat ik met die magische samensmelting bedoel.

Tijdens een middagje spelen met de Osmo Genius Kit, zijn alle vijf de spellen uitvoerig getest. Het spelen en het beloop van de spellen gaan zo vanzelfsprekend, dat de kinderen zonder hulp van volwassen zouden kunnen spelen. Ik zeg zou kunnen, want wij ‘volwassenen’ willen ook meespelen! Al met al kan ik maar één nadeel van de Osmo bedenken en dat is dat elk spel een aparte app is en dat voelt toch ietwat omslachtig. Ook moet je als ouder een Osmo-account met e-mail en wachtwoord instellen. Maar uiteindelijk brengt dat wel weer een leuke verrassing in je mailbox, namelijk een wekelijks mailtje met de recente activiteiten en speeltijd.

De spellen

De Osmo Genius kit heeft dus vijf verschillende spellen: rekenen (Numbers), puzzelen (Tangram), spelling (Words), natuurkunde (Newton) en tekenen (Masterpiece).

Numbers: Met het spel numbers probeert Osmo rekenen weer leuk en uitdagend te maken. Optellen, aftrekken en vermenigvuldigen, allemaal door kaartjes te combineren.
Tangram: Wie kent tangram niet? Door puzzelstukken de puzzelstukken op de juiste manier neer te leggen, krijg je de vorm die je op het scherm ziet. Het kan een behoorlijke uitdaging zijn, die wel wat vergt van het inzicht van je kind.
Newton: Om ervoor te zorgen dat de vallende balletjes op het juiste punt terechtkomen, heb je vooral veel creativiteit nodig. Je moet namelijk iets tekenen of neerleggen om de balletjes te sturen, een mandje, een sleutelbos, een bril, een schaar, noem maar op.
Words: Tot nu toe onze favoriet! In dit spel draait het om wie als eerste het woord raadt.En soms zijn dat echte doordenkertjes.
Masterpiece: Door de lijnen op je beeldscherm te volgen, creëer je je eigen ‘masterpiece’. Dit lijkt makkelijker dan het is!

Conclusie van de review

Ik zal er niet omheen draaien, de Osmo Genius kit is behoorlijk aan de prijs. Maar omdat het fysieke zo smooth samensmelt in het digitale deel van dit speelgoed, denk ik ook dat dit wel terecht is. Daarbij is het educatieve deel ook heel wat waard! Het is voor een ouder een stuk makkelijker om het kind te laten oefenen met de Osmo dan met saaie werkbladen en apps voor school. Mijn conclusie van deze review is dan ook: de Osmo Genius kit is een aanrader.

Bekijk hier alle producten van Play Osmo >>

ervaringen osmo