Zonder pakjes en zakjes. Help!

koken zonder pakjes en zakjes

Het Actify Your Family programma gaat me tot dusver aardig af. Meer groenten, minder suiker, het lijkt wel te lukken. Dankzij de tien tips van Claire van den Heuvel in de Actify Your Family Facebookgroep, proberen mijn kinderen nu veel meer soorten groentes. At mijn oudste dochter laatst nou een stuk paprika, zodat ze zelf de smaak kon beoordelen? Ja echt!

Echter komt nu het thema ‘zonder pakjes en zakjes’… Help! Ik leef namelijk op pakjes en zakjes. Zonder pakjes en zakjes, zijn mijn gerechten smakeloos of eigenlijk gewoon niet te hachelen. Serieus, hoe doe je dat? Koken zonder pakjes en zakjes. 

Eigenlijk is het heel simpel

Tja, inderdaad, eigenlijk is het heel simpel. Je moet het gewoon doen! Oké, wel met een beetje hulp van de MaaltijdMatch app (lees: heel veel hulp van de MaaltijdMatch app). De afgelopen weken heb ik namelijk onbewust al heel wat gerechten gemaakt zónder behulp van pakjes en zakjes. Ik maakte kip met groene groeten, waar geen enkel pakje aan te pas kwam. Ik maakte boekweitpannenkoeken van boekweitmeel, amandelmelk en eieren. Wederom geen pakjes hoor! Ik maakte zelf verse pastasaus vol met groenten en ik kreeg zelfs complimenten op mijn kookkunsten. Dus hoezo denk ik dat ik niet kan koken zonder pakjes en zakjes? Ik moet gewoon even weten welke producten de juiste zijn.

groene groenten

Kip met groene groenten. Lekker en echt vet simpel!

pasta saus met gehaktballen

Zelf pastasaus maken, fluitje van een cent!

Boekweitpannenkoek in alle kleuren van de regenboog. Ik draai m'n hand er niet meer voor om.

Boekweitpannenkoek in alle kleuren van de regenboog. Ik draai m’n hand er niet meer voor om.

falafel pitabroodje

En zelfs zelf falafel maken, eindigde in een geslaagde maaltijd.

Download de MaaltijdMatch app voor alle recepten >>

Waarom zonder pakjes en zakjes?

Eigenlijk weten we allemaal wel waarom we beter zonder pakjes en zakjes kunnen koken. Dan weet je namelijk zeker dat er geen onnodige toevoegingen in zitten. In pakjes en zakjes zit namelijk vaak teveel zout en suiker, bovendien kun je wanneer je je gerecht vers kookt, helemaal naar eigen smaak maken. Teveel zout is niet goed voor je, omdat dit zorgt voor een verhoogde bloeddruk en de kans op hart- en vaatziekten is groter. Aan teveel suiker hangen ook heel veel nadelen. Zo kan je vermoeid raken of darmklachten krijgen en teveel suiker is natuurlijk slecht voor je tanden.

Pakjes en zakjes, lekker makkelijk toch?

De grootste weerstand bij mezelf was dat het koken met pakjes en zakjes gewoon lekker makkelijk is. Op het pakje staat duidelijk wat ik moet doen en bovendien scheelt het heel veel tijd. Ik ben geen moeder die uren in de keuken staat! En van het moeilijk doen met allerlei ingewikkelde ingrediënten, word ik al moe van het idee. Echter blijkt dat een maaltijd bereiden vanaf een recept, verdomd veel lijkt op de stappen die achterop een pakje staan. Oftewel, het is eigenlijk best simpel en de groenten snijden moet je toch. Je moet alleen even weten, welke ingrediënten nodig zijn. De eerste paar keren trok ik de supermarktmedewerker dan ook regelmatig aan zijn jasje. ‘Uhh, boekweitmeel, verkoopt u dat ook?’

Net als de gerechten uit de pakjes en zakjes, worden de gerechten van een recept ook steeds makkelijker wanneer je ze vaker maakt. En uiteindelijk blijkt; het is net zo makkelijk. Misschien nog wel makkelijker!

Dat gezonde eten, het kost een fortuin

Ook dat blijkt een fabeltje. Want wanneer je een beetje slim inplant, kun je bepaalde ingrediënten meerdere dagen gebruiken. En van wat er uiteindelijk overblijft, maak je soep! Afgelopen weken hebben we al meerdere malen soep gegeten en dat was nog eens lekker makkelijk ook. Bovendien eten we ook al veel minder vlees, wat toevallig ook het thema van volgende week is! De behoefte is minder, misschien doordat de smaak van de verse gerechten al voldoende voldoening geven? Hoe dan ook, het budget wat we hebben uitgegeven, blijft hetzelfde.

Dus koken zonder pakjes en zakjes? Makkie, doen we gewoon!