Verantwoorde snoepjes voor je kind

Mijn kinderen zijn echte snoepkonten. Dagelijks krijg ik dan ook de vraag ‘mag ik een snoepje?’. Nu ben ik de lulligste niet en geef ik mijn kinderen graag af en toe iets lekkers. Maar omdat ik het liefst iets te snoepen geef zonder toevoegingen is mijn antwoord meestal ‘nee, je mag wel een appel’, of een ander stuk fruit. Het is maar net wat er in de fruitmand ligt.

En soms zeg ik ‘ja’, al is het alleen om even van het gezeur af te zijn of misschien heb ik zelf wel heel erg trek in een snoepje. Maar ja, diep in mijn hart weet ik dat snoep geen echt verantwoord tussendoortje is.

Wat is tegenwoordig nog verantwoord?

Ja dat vraag ik mij serieus weleens af. Dan krijg je weer te horen dat je kind teveel brood eet, dus geef je het rijstwafels. Maar een jaar later zijn de rijstwafels weer kankerverwekkend en dien je ze af te wisselen met speltbrood. Uiteraard is een boterham niet te vergelijken met een snoepje, maar wat je ook doet, je doet het nooit goed. Althans zo voelt dat.

Ik denk dat tegenwoordig ‘verantwoord’ betekent dat het oké is als je het aan jezelf kunt verantwoorden. Daar bedoel ik mee, eet met gezond verstand en leer je kleintje dat ook te doen. 

Kies het juiste product.

En om aan dat gezonde verstand te komen, moet je je wel een beetje verdiepen in een product. En blijven verdiepen! Zo heeft SPA onlangs in zijn redelijk suikervrije frisdranken behoorlijk wat suiker toegevoegd. Als je dat dronk voor het ‘suikervrije’ en de wijziging niet opmerkte, dan kun je zomaar opeens een probleem hebben. Maar wat bleek, ze hadden de aspartaam vervangen voor stevia. Wist ik veel dat er aspartaam in zat!

Nu kun je je helemaal blind gaan staren op de ingrediënten van producten, maar als je dat gaat doen is het einde zoek en je vertrouwen in de maatschappij waarschijnlijk helemaal weg. Als je echt gezond wilt eten zonder toegevoegde zooi, moet je op een eilandje in de oceaan gaan zitten en je eigen voedsel gaan verbouwen, dan weet je zeker wat er in zit. Maar ja, dat is weer niet echt goed voor je psychische gesteldheid. Denk ik.

Suikervrij snoepgoed

Anyway, we hadden het over verantwoord snoepen. Verantwoord snoepen is eigenlijk niet haalbaar. Verantwoorder snoepen wel. Maar dan moet je dus wel het juiste product kiezen. Een voorbeeld van verantwoorder snoep zijn de snoepjes van Food2Smile. De snoepjes bevatten geen toegevoegde suikers en alleen natuurlijke kleurstoffen. Vergeleken met snoep van andere merken, bevatten ze hierdoor minder calorieën en zijn ze minder schadelijk voor het tandglazuur – zonder dat ze de zoete smaak van snoep verliezen. De meeste varianten zijn bovendien vrij van lactose en gluten, en de fruitfingers zijn zelfs helemaal veganistisch. suikervrije-snoepDat is wat zij beweren. PLUS, waar de snoepjes verkrijgbaar zijn, stuurde mij een aantal proefzakjes.

Ingrediënten van Food2Smile onder de loep.

Colabottles van Food2Smile. Het welbekende colaflesje maar dan de gezondere variant, als ik de verpakking mag geloven. Een suikervrij snoepje met slechts 4,4 Kcal per snoepje en het tast het tandglazuur niet aan pronkt er op de voorkant van de verpakking.

Wat zit erin?

cola-flesjes-suikervrij

Zoetstoffen: Maltitolen: een zoetstof die wordt gemaakt uit moutsuiker (maltose) van bijvoorbeeld maïs of tarwe. Teveel (meer dan 40 gram per dag bij volwassenen en 20 gram per dag bij kinderen) kan maag- of darmklachten geven. Steviolglycosiden: een zoetstof beter bekend onder de naam ‘stevia’ wordt gewonnen uit het blad van de steviaplant. Gemodificeerd tarwezetmeel: zetmeel dat bewerkt is om de juiste eigenschappen te krijgen. Gelatine: is een bindmiddel dat uit slachtafval (meestal huiden en botten van runderen en varkens) wordt gehaald. Eigenlijk zouden we Gelatine moeten vermijden omdat het allergieën, astma en nog veel meer veroorzaakt. 
Voedingszuren: 
Citroenzuur: e330 plantaardige antioxidant is een zwak organisch zuur. Het komt in citrusvruchten voor en is een natuurlijk conserveermiddel. Citroenzuur lost echter tandglazuur op en dat kan tanderosie veroorzaken. Natriumcitraten: e331 zijn de natriumzouten van citroenzuur. Kleurstof: Karamel: e150 is suiker die wordt verhit en daardoor bruin wordt. Dit kan een natuurlijke of chemische bruine kleurstof zijn. Kopra-olie: is het gedroogde vruchtvlees van de kokosnoot. Glansmiddel: Carnaubawas: e903 is een geelbruine was uit de bladeren van de carnaubapalm.

Kandies Rainbow van Food2Smile. Het regenboogsnoepje, we kennen het snoepje wel uit oma’s snoeppot. Maar dit is dan de suikervrije variant met slechts 0,06 Kcal en tast wederom het tandglazuur niet aan.

Wat zit erin?

kandies-suikervrijZoetstoffen: Isomalt: e953 een synthetisch zoetmiddel uit sacharose of via genetische manipulatie gemaakt, verkregen uit bieten. Water. Kleurstoffen: Bietensap: sap van een biet. Kurkuma-extract: ook wel geelwortel genoemd. Paprika-extract: e160c een natuurlijke kleurstof geïsoleerd uit de paprika. Niet gevaarlijk, maar is gek genoeg in Australië verboden. Kopercomplexen van chlorofylen: e141 een groene kleurstof met hoog kopergehalte. Chlorofylinen: e140 een plantaardige groene kleurstof. Rode kool sap: kleurstof uit rode kool. Smaakstof: natuurlijk frambozen extract. Voedingszuur: Citroenzuur: e330een zwak organisch zuur. Het komt in citrusvruchten voor en is een natuurlijk conserveermiddel. Citroenzuur lost echter tandglazuur op en dat kan tanderosie veroorzaken.

En als laatste Fruitfingers Appel die via de verpakking ook van alles belooft. Glutenvrij, lactose vrij, geen toegevoegde suikers, geen chemische kleur en smaakstoffen, vegan én slechts 58,3 kcal per zakje.

Wat zit erin?

gezond-tussendoortje

Geconcentreerde appelpuree en geconcentreerd appelsap: dit betekent dat het water wordt gescheiden van het sap. Pectine: e440a is een onderdeel van de celwanden van planten en vruchten en zorgt voor het aan elkaar klitten van de plantencellen. Oftewel, een natuurlijk verdikkingsmiddel. Citrusvezel: de vezels uit een citrus.

Geen expert

De beschrijvingen van de ingrediënten heb ik als leek gevonden via Google en kreeg ik van een vriendin die er meer vanaf weet. Ik ben géén expert, sterker nog, ik ben een leek! Pin mij dus niet vast aan de beschrijvingen. Maar de beschrijving van het citroenzuur lost tandglazuur op kan tanderosie veroorzaken spreekt de tekst op de verpakking ‘tast het tandglazuur niet aan’ wel een beetje tegen. En ook de kleurstof karamel (dus suiker?) laat mijn vraagtekens bij suikervrij omhoog schieten.

De conclusie: zoetstoffen hebben dezelfde werking als suiker, je bloedsuikerspiegel gaat omhoog tot een piek, waardoor je vervolgens weer meer zin in suikers krijgt. Mijn kinderen vinden de snoepjes lekker en nemen ze net zo lief als snoep waar veel meer en ongezondere toevoegingen in zitten. Dus Food2Smile is zeker een goed alternatief voor de ‘ongezonde’ snoepjes.

Heerlijk toch, om eindelijk verantwoord(er) te kunnen snoepen? Maar ja, ook hiervoor geldt; Geniet, maar snoep met mate!

Comments

  1. Nicole says

    Dank je, wilde dit ook al uit gaan zoeken, nu kan ik gewoon naar jouw artikel linken ;-)

  2. Gwen says

    Ik vind alle nieuwe koppen en zonder suiker enzo ZOOO misleidend. Zoetstoffen zijn zo mogelijk nog slechter, omdat je lichaam dat niet af kan breken en dus direct omzet in vet. En mensen denken dat als ze het kopen dat het gezonder is. Mooie je conclusie en natuurlijk is less more dus kun je nog altijd beter zulke dingen geven, maar gezond snoepen – helaas pindakaas. Dus geniet ik maar gewoon af en toe van (heel veel) ongezond snoep. En chocola ;)

Trackbacks

  1. […] >> Lees hier een uitgebreid artikel over verantwoord snoepen. […]