Incredibles 2 review

incredibles 2

Persoonlijk heb ik niet zoveel met superhelden. Maar de film Incredibles staat in mijn geheugen gegrift. Misschien omdat ik me zo goed kan identificeren met Elastigirl, de moeder van de Incredible family. Niet dat ik zo lenig ben hoor en zo elastisch voel ik me zeker niet na een gebroken nacht. Maar mijn kinderen denken wel dat ik behoorlijk elastisch ben. Moeder kan zich toch wel in alle bochten wurmen en wringen? Moeder kan alles aan en dit kan ze ook nog wel even dragen. En nu ik er zo over nadenk, lijken wij als gezin helemaal wel een beetje op The Incredibles. Een goede reden om de film te bezoeken voor een review.

Incredibles 2 trailer

Incredibles 2 gaat door waar we gebleven waren

We zijn 14 jaar verder na de eerste Incredibles film, maar er is geen spat veranderd. In Incredibles 2 zijn de superhelden weer eens niet welkom. Ze hebben teveel schade aangericht, zonder ook maar de dader te pakken gekregen hebben. Er wordt vanuit de overheid ingegrepen; superhelden zijn verboden! Waar de eerste Incredibles film zo mooi eindigde, zijn we nu weer terug bij af. Mister Incredible moet een baan gaan zoeken, maar net op dat moment verschijnen er een mysterieuze en superrijke broer en zus met een verleidend voorstel, superhelden moeten weer heldendaden verrichten!

Een nieuwe superheldenrol: huisvader zijn

Echter willen ze Elastigirl voor deze missie inzetten en Elastigirl alleen. Tot diepe teleurstelling van Mister Incredible, want nu moet hij thuisblijven en voor de kinderen zorgen, waarvoor je overigens ook over superhelden krachten moet beschikken. Daar komt Mister Incredible snel genoeg achter. Zeker wanneer baby Jack Jack niet te stoppen is met zijn krachten, wat vooral hilariteit oplevert en de kinderen (en volwassenen) aan het schaterlachen maakt.
Het was wel even terugspoelen, want wij wisten toch allang dat baby Jack Jack over heldenkrachten beschikte? Echter komt de familie daar nu pas achter. De hardwerkende moeder mist zelfs de eerste krachten en wordt uitgebeeld alsof ze de eerste stapjes van haar kind mist. Voor even denk je niet naar een superhelden gezin te kijken, maar naar een gewoon modern gezin. Voor heel even maar hoor, want er is geen superhelden film, zonder een schurk! In het begin is het even gissen, maar al snel is de verrassing eraf en duidelijk wie die schurkenrol op zich neemt.

Het verhaal is me ietwat te slap en voorspelbaar. Maar de herkenning van een gezin met drie kinderen, de drukte en hilariteit is voldoende om het tijdens de film Incredibles 2 wakker te houden. Voor mij dan, de Incredible man, die deed een dutje.

Incredibles 2, vanaf welke leeftijd

Volgens kijkwijzer is de film geschikt vanaf 6 jaar. Dit is gebaseerd op angst en geweld. Ik zou dit ook aanhouden, omdat het verhaal voor jongere kinderen ook niet te volgen is. Mijn zesjarige had er al een beetje moeite mee, waarschijnlijk ook omdat superhelden niet helemaal in haar straatje liggen. Daarnaast zijn er ook twee scene’s in de Incredibles 2 die voor mensen met epilepsie een aanval kunnen uitlokken.