Review: Raya en de laatste draak (Disney+)

disney plus

Dit is een film over vertrouwen en samenwerken, was de conclusie van mijn kinderen tijdens de aftiteling van Raya en de laatste draak. Iets waar mijn kinderen wel wat van kunnen leren dus, aangezien hun samenwerking heel wat te wensen overlaat. Maar dat terzijde. De film Raya en de laatste draak is Disney’s nieuwste film, welke je met VIP-toegang op Disney+ kunt bekijken. Een VIP-toegang klinkt heel bijzonder, maar simpelweg houdt het in dat je €21,99 aftikt om toegang te krijgen naar de film. Mits je een Disney+ abonnement hebt, anders moet je deze eerst ook nog even afsluiten. Ach, we zagen het maar als een uitje, want een bioscoopbezoekje lijkt inmiddels al een eeuwigheid geleden. Bovendien logen de reviews er niet om. Raya en de laatste draak is een must see!

De film in een notendop

Terwijl een gemene kracht zich een weg baande door het land en mensen in steen veranderde, verenigden magische draken hun krachten in een steen en een draak genaamd Sisu gebruikte deze steen om de dreigende apocalyps te stoppen. Sisu offerde zichzelf op, hoewel er geruchten blijven bestaan dat ze het overleefde. Dit gebeurde allemaal 500 jaar geleden. De steen bevindt zich bij Benja en Raya’s volk als de film begint, maar de andere clans van de verdeelde wereld stelen hem, breken hem in stukken en verspreiden hem over het land. Het vervelende gevolg is dat Benja en vele anderen verstenen. Zes jaar later gaat Raya op zoek naar Sisu, de laatste draak die ze als snel vindt. Ze komen er achter dat het noodzakelijk is om de verschillende stukken van de steen weer bij elkaar te brengen. Dit allemaal voor een poging haar volk weer bij elkaar te brengen en vooral om haar vader weer tot leven te wekken. Onderweg worden ze achtervolgd door de prinses van een clan die de volledige macht wil, Namaari. Namaari is degene die haar zes jaar eerder bedrogen heeft en het vertrouwen in elkaar is ver te zoeken. Volgens Sisu moeten ze elkaar toch gaan vertrouwen, anders zou de wereld nooit gered worden. Of dat ook gaat gebeuren, ja dat laten we in het midden.

Wat we leuk vonden aan Raya en de laatste draak

De kinderen vonden deze film de €21,99 meer dan waard! En ik ben het ermee eens, Disney heeft het weer prachtig weten te weergeven. Raya en de laatste draak voelt echt aan als een episch avontuur in Zuidoost-Azië. Het is de eerste in zijn soort die de schoonheid van de landen Thailand, Cambodja, Indonesië en Vietnam in Zuidoost-Azië laat zien. Het is een schitterende animatie met rijke details, opvallende kleuren en realistische texturen die je bijna met je vingers kunt voelen. Eén klein kritiek puntje, ik vond de draken een hoog My Little Pony gehalte hebben. Je moet ervan houden en ja, meisjes tussen de 6 en 10 jaar doen dat!

RAYA AND THE LAST DRAGON

Tijdens Raya’s avonturen maken we kennis met leuke personages, humor gegarandeerd! En in sommige delen van de film voel je ook een hoog ‘smelt’ gehalte en er is natuurlijk altijd die magie in Disneyfilms. Kortom, een echt Disney gevoel. Toch zit er een addertje onder het gras. De film Raya en de laatste draak gaat over vertrouwen en samenwerken, prachtig thema. Maar willen we onze kinderen werkelijk meegeven dat je iedereen blindelings moet vertrouwen en zelfs diegene die jou eerder onrecht aangedaan heeft? Ik laat het in het midden.

Wat wij ook leuk vonden is dat Disney wederom een sterke vrouw de hoofdrol geeft, die niet gered hoeft te worden door een prins. Je zou bijna medelijden krijgen met de mannen, want wanneer mogen zij weer een keer schitteren?

De stemmen in Raya en de laatste draak

De sterke stemmencast bestaat uit prachtige stemacteurs, die ik naderhand echt even op moest zoeken. Tijdens de film het ik het geprobeerd te ontrafelen, maar tevergeefs. We keken met de kinderen Raya en de laatste draak in het Nederlands, welke dus ingesproken zijn door:

• Raya – Tabitha
  • Chief Benja (Raya’s vader) – Alain Clark
  • Namaari – Holly Mae Brood
  • Dang Hai – London Loy
  • Tong – René van Kooten

Vanaf welke leeftijd?

De kijkwijzer voor Raya en de laatste draak staat op 6 jaar. Er waren stukjes in de film die mijn jongste dochter (9) behoorlijk spannend vond. Knijpen in mijn duim was voldoende om de spanning eruit te krijgen. Al met al is het geen film om nachtmerries over te krijgen. Tenzij je natuurlijk bang bent voor My Little Pony draakachtige wezens.

raya en de laatste draak nederlands

Ik sluit deze review af met een paar mooie uitspaken uit de film Raya en de laatste draak:

• “The world is broken. You can’t trust anyone.” – Raya  “Maybe the world is broken because you don’t trust anyone.” – Sisu