Dé Barbie film, enorm populair maar ook geschikt voor kleintjes?

de barbie film recensie

In een wereld waar fantasie geen grenzen kent, verliezen kleintjes al generaties lang zich in de betoverende wereld van Barbie. We kennen allemaal haar onmiskenbare charme en tijdloze schoonheid. Barbie is een icoon! En nu, met een gloednieuwe Barbie film op het witte doek, worden kinderen opnieuw uitgenodigd om zich te verliezen in de magie van deze mooie en perfecte pop. Maar de grote vraag is, is deze nieuwe Barbie film wel geschikt voor kinderen? Je leest het in deze recensie.

Life in plastic, it’s fantastic

Is het leven in plastic echt zo fantastic? Het is een vraag die de langverwachte Barbie film zal proberen te beantwoorden als de iconische pop naar de echte wereld reist. In de trailer wordt al een tipje van de sluier opgelicht over de worstelingen die ze zal moeten doorstaan. De film, met zijn kleurrijke en geweldige setting, zal kinderen zeker aanspreken. Op het eerste gezicht lijkt het een perfecte keuze voor jonge kijkers die dol zijn op Barbie.

Niet voor kleintjes?

Toch is het zeker geen Barbie film zoals we ze kennen. Geen Barbie De Parel Prinses of Barbie en het Zwanenmeer dus! En hoewel de film zich richt op positieve thema’s zoals teamwork en het volgen van je dromen, lijkt het verhaal soms te complex en verwarrend voor de jonge doelgroep. Jongere kinderen kunnen dan ook zeker moeite hebben om de subplots en de emotionele ontwikkeling van Barbie (en Ken) volledig te begrijpen. Dat kan natuurlijk wat afbreuk doen aan hun kijkervaring.

De Barbie film, voor welke leeftijd?

Dus terwijl de pop en haar films altijd gericht zijn geweest op de jongere bevolkingsgroep, is de nieuwe Barbie film niet per se gemaakt voor kinderen. Althans in bepaalde opzichten.

Hoewel het heel goed mogelijk is dat bepaalde (ongepaste) grappen over het hoofd van je kind heengaan zonder dat hij of zij er erg in heeft, zijn er genoeg volwassen dialogen die de film waarschijnlijk een hogere waardering hebben opgeleverd dan je in eerste instantie zou vermoeden. Dat betekent niet dat je de film meteen moet afschrijven als een kijkoptie voor jongere kinderen. Ik denk dat de algehele bedoeling van de film is dat de massa ervan kan genieten.

Barbie film recensie

Kijkwijzer: 9 jaar

Hoewel de kijkwijzer ‘9 jaar’ aanduidt, is de classificatie die de film krijgt ‘PG-13′, wat staat voor ‘Parental Guidance’. Ja, de PG-13 classificatie zal sommige ouders wel aan het twijfelen brengen over de vraag of hun kinderen de film nog wel mogen zien als ze jonger zijn dan 13 jaar.

Deze beslissing zal vooral moeilijk zijn als je kind geïnteresseerd is in het zien van deze iconische pop op het witte doek. Een Barbie-film klinkt immers alsof hij bedoeld is voor een jong publiek.

En dan hebben we het nog niet eens over de marketing voor deze film, die met gemak een van de meest besproken films van het jaar is geworden. En nee, dat is ook jouw kind niet ontgaan! Ook mijn zoon van 12 wilde maar wat graag mee naar de bios om te zien waar al die poespas in de media nou over gaat.

Zo heftig is het allemaal niet

Uiteindelijk heb je eigenlijk helemaal niks aan mijn recensie en moet je als ouder gewoon zelf beslissen waar jij je het prettigst bij voelt. De trailer kan dienen als een goed referentiepunt om te laten zien met wat voor volwassen grappen je te maken krijgt in de loop van de film. Als geen van de grappen je shockeert, ga er dan voor. Maar als je je er wel ongemakkelijk bij voelt, kies dan voor de Bellinga’s vakantie op stelten.

Bovendien, als dit niet het moment is om de Barbie film te zien, wacht dan nog even. Barbie heeft namelijk al tientallen jaren bewezen dat ze niet weggaat.

Barbie ©2023 Warner Bros.