Review van MyNameBook, een kinderboekje met naam

Nu mijn jongste dochter in groep 3 zit en ook leert lezen, hebben we een dagelijks leeskwartiertje geïntroduceerd. Dat houdt in dat iedereen minimaal een kwartiertje op een dag leest. En om elkaar te stimuleren, doen we dat kwartiertje tegelijkertijd. Maar uiteraard willen mijn kinderen ook nog voorgelezen worden. Want wat is er nu lekkerder dan heerlijk onderuitgezakt te luisteren naar een verhaal? Het nieuwste voorleesboek dat we in huis hebben, is het zogeheten ‘MyNameBook’ dat we reviewen voor smartphoto.nl.

Wat is een MyNameBook?

Een MyNameBook is kort gezegd een kinderboekje met naam. De naam van het kind waarvoor je een MyNameBook bestelt, speelt de hoofdrol in het verhaal. Je kunt verschillende verhalen bestellen. Zo heb je een MyNameBook met talenten voor jongens of voor meisjes. Een MyNameBook met het thema dieren. In deze boekjes zijn de letters van de naam van het kind verdwenen. Door het verhaal heen, komen de letters weer terecht en leert het kind op een speelse manier zijn of haar eigen naam spellen. Een ander thema is een verhaal over een reis door Europa. Voor dat laatste thema hebben wij gekozen. Wij zijn als gezin gek op reizen door Europa en daarbij komen alle letters van het alfabet aan bod.

alfabeth mynamebook

De letters van het alfabet leren

We maken het kinderboekje met naam voor mijn jongste dochter. Aangezien zij in groep 3 zit en volop bezig is met letters, sluit dit mooi aan op wat zij aan het leren is. Het is een speelse manier en vaak wanneer je iets speels aanbiedt, is het ook leuk om te leren.

Mijn dochter ‘Valerie’ speelt dus de hoofdrol in haar persoonlijke MyNameBook ‘De reis door Europa’. In het boek reizen we door verschillende landen. Van Spanje naar Noorwegen en van Schotland naar Roemenië. In elk land ontvangt Valerie na een kort verhaaltje één of meerdere letters van het alfabet. Niet alleen de letters van het alfabet zijn leerzaam in dit boek, het zit ook boordevol met weetjes. Onderaan de bladzijdes vind je een uitleg over de moeilijke woorden die er gebruikt worden. Het is dus ook nog eens heel goed voor de woordenschat van je kind (en van jezelf). Ik wist bijvoorbeeld niet dat de prachtige keramieken tegels uit Portugal ‘Azulejos’ heten. En zo leer je samen nog veel meer van deze reis door Europa.

woordenschat mynamebook

Een superleuk cadeautje: een kinderboekje met naam

Niet alleen de naam in dit verhaal maakt het boekje persoonlijk. Je krijgt ook de mogelijkheid om een korte tekst voorin het boek te zetten. Een korte boodschap, of een lief berichtje. Dit vond mijn dochter het meest speciaal. Hiermee wordt het boekje dan ook echt een uniek cadeautje om te geven.