7 manieren om als moeder relaxt te blijven

relaxte moeder

Een relaxte moeder zijn. Voor de één vanzelfsprekend, voor de ander een opgave. Maar wel een opgave waar uiteindelijk de vruchten van geplukt worden. Want eerlijk is eerlijk! Een relaxte moeder betekent relaxte kinderen! Althans, meestal.
Hoe dan ook, voor je stress level is het heel goed in het moederschap zo nu en dan een beetje relaxt te zijn. Maar hoe doe je dat als dat niet vanzelf gaat? Wat is de manier om relaxt te blijven? Vandaag 7 manieren die jou kunnen helpen hiermee. 

1. Laat het los

Wanneer je voor het eerst moeder wordt, komt er heel veel op je af. Vooral de verantwoordelijkheid kan nogal overweldigend zijn. Met laat het los zeg ik niet dat je die verantwoordelijkheid los moet laten, maar wel alles er omheen. Maak je niet druk over de was die daar al een paar dagen ligt te wachten. Maak je niet druk over je derde kop koffie in een uur. En maak je niet druk over dat je kind al twee dagen niet in bad is geweest. Zolang iedereen gelukkig is, kun je dat los laten. Het komt wel weer wanneer je de tijd hebt om er over na te denken.

2. Beweging

Om te kunnen ontstessen is beweging heel fijn. Doe je baby in de wagen en ga lekker een stuk wandelen. Even je gedachten op een laag pitje, of misschien heb je tijdens de wandeling juist eindelijk de tijd om rustig na te denken. Hoe dan ook, een stuk wandelen zou een relaxte werking moeten geven.

3. Neem tijd voor jezelf

Wanneer je baby er prinsheerlijk bijligt en in al zijn behoeftes is voorzien, ben jij aan de beurt! Niet de was, niet het huishouden, nee jij! Neem een bad, lees een tijdschrift, kijk een serie op Netflix, doe iets waar jij volledig bij ontspant. En doe dat zonder je schuldig te voelen, want anders word je daar nog niet relaxt van.

4. Schakel opa en oma in

Of de tante of de buurvrouw, iemand waar je je baby met een gerust hart kunt achterlaten. Het is echt niet erg om even de tijd te nemen voor jezelf of voor je partner. Ga lekker samen een avondje uiteten of maak samen een wandeling in het bos. Even heel relaxt moeder zijn, zonder kind om je heen.

5. Houd een dagboek bij

Even lekker van je af schrijven kan zo verhelderend zijn. Zeker wanneer je je een beetje opgefokt en gestresst voelt. Niemand hoeft het te lezen, je kunt gewoon voor jezelf opschrijven wat je meemaakt en wat je voelt. Daarnaast is een dagboek ook fantastisch om later nog eens terug te lezen. En (na wat bijschaving) is het ook leuk voor je kind om later terug te lezen.

6. Slaap wanneer je kan

Cliche advies en om dit daadwerkelijk te kunnen doen, moet je wellicht eerst puntje 1. onder controle hebben. Maar echt, zoveel slaaptekort als nu heb je nog nooit gehad. En de komende jaren wordt het niet heel veel beter. Slaap dus gewoon echt wanneer je kan. En wanneer je het echt nodig hebt. Want van een beetje slaap knap je zo ontzettend op. Je zou er bijna relaxt van worden.

7. Ga sporten

Je denkt misschien ‘daar heb ik echt de energie niet voor’, maar van sporten word je fit! En van fit voelen, word je blij. En wanneer je je blij voelt, voel je je relaxt. En zo is het cirkeltje rond.