15 gevolgen van slaapgebrek

gevolgen slaap tekort

Een goede nachtrust is één van de makkelijkste manieren om je goed en fit te voelen. Noem het maar makkelijk! Met (kleine) kinderen is dat namelijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Een volwassen persoon zou elke nacht tussen de 7 en 9 uur ononderbroken slaap moeten krijgen. Wanneer dit niet lukt, kun je last krijgen van slaapgebrek. En slaapgebrek heeft gevolgen voor je lichaam. Hier 15 dingen die slaapgebrek met je lichaam doen. 

1. Om te beginnen, van slaapgebrek kan je nogal vergeetachtig worden. Waarom, dat weet ik niet meer precies.

2. Te weinig slaap heeft invloed op je concentratie. Het vertraagt je denkproces en daardoor raak je snel afgeleid.

Zo, nu eerst koffie.

3. Als je niet uitgerust wakker wordt, kan dat als gevolg de hele dag effect hebben op je humeur. Echt vrolijk word je er niet van.

4. Ook kun je er heel onhandig van worden, met alle gevolgen van dien. Simpele handelingen die normaal gesproken vanzelf gaan, lijken met slaapgebrek niet te lukken.

5. Slecht slapen is ook niet goed voor je weerstand. Het maakt je vatbaar, wat als voordeel heeft dat je, voor je het weet, een week in bed ligt.

6. Volgens gezondheidsdeskundigen kan een slechte nachtrust een hoge bloeddruk veroorzaken.

7. Je vraagt je misschien af waarom je na 6 jaar die zwangerschapskilo’s er nog steeds niet af krijgt? Gewichtstoename is een veel voorkomend probleem wanneer je een slechte nachtrust hebt.

8. Slaaptekort vermindert de zin in seks. Toch kan het hebben van seks je helpen om beter te slapen.

9. Wanneer je een slechte nachtrust hebt, zul je ook minder makkelijk een sport kunnen beoefenen. Gevolgen hiervan zijn dat je heel lang met je sportschoenen kunt doen.

10. Slaaptekort verhoogt ook nog eens het krijgen van blessures tijdens het sporten. Nog een goed excuus om niet te gaan hardlopen vandaag.

11. Van slaapgebrek kun je een zeer kort lontje krijgen en reageer je misschien iets minder vriendelijk dan dat je zou willen.

12. Een kind is vaak de oorzaak van je slechte nachtrust. Maar slaaptekort kan ook leiden tot moeite hebben om zwanger te worden. (En nee mensen, dit is geen anticonceptie!)

13. Een uiterlijk kenmerk aan je lichaam door slaaptekort zijn wallen. Gelukkig verdwijnen deze ook weer na een schoonheidsslaapje, vandaar deze uitdrukking.

14. Zo zijn ook de donkere kringen onder je ogen een teken van slaaptekort. Je lichaam pompt bewust zuurstofrijk bloed door je hoofd, om je hersenen nog enigszins te laten functioneren.

15. En ook een slechte huid, zoals puistjes en een droge huid, kunnen veroorzaakt worden door een slechte nachtrust. Oftewel, je wordt er gewoon niet mooier op wanneer je een langere tijd slecht slaapt.

Wat helpt om slaaptekort te voorkomen, zodat je ook niet hoeft te dealen met de gevolgen?

– Eet gezond en beweeg regelmatig.
– Zorg voor zo min mogelijk stress voor het slapen gaan. Zin maken in puntje 8 kan hierbij helpen.
– Drink geen alcohol voor het slapen gaan.
– Zorg voor een donkere kamer en een lekker bed.
– Zorg dat je in één stuk doorslaapt. Oftewel, gooi je kinderen de deur uit.

 


slaaptekort pinterest

Afbeelding: Lena Ivanova/Shutterstock