Met DFDS op Magische MiniCruise

vakantie minicruise dfds

Een cruise maken met je kinderen. Het is niet het eerste wat er bij me opkomt als ik denk aan een weekendje weg met mijn gezin. Maar als ik hoor over de Magische MiniCruise, dan word ik toch wel enthousiast en lijkt het me een hele ervaring. De Magische MiniCruise van DFDS gaat namelijk via Newcastle naar Alnwick Castle, bekend van de Harry Potter films waar het kasteel figureerde als Zweinstein.

Wij maakten een 4-daagse Magische MiniCruise. Dat houdt in dat we op donderdagmiddag vertrokken en op vrijdagochtend in Newcastle aankwamen. Daar werden we met de taxi naar het Alnwick Castle gebracht. Vrijdagmiddag werden we weer met dezelfde taxi naar ons hotel in Newcastle gebracht. En zaterdagmiddag vertrokken we weer uit Newcastle en voeren we terug naar Nederland waar we op zondagochtend in IJmuiden aankwamen. Een druk programma, maar wel erg leuk. Ik vertel je er meer over.

dfds

Het schip Princess Seaways

DFDS heeft twee schepen varen tussen IJmuiden en Newcastle. De King en de Princess. Op de heenreis voeren we met de Princess, die iets kleiner is dan de King. We hadden geen idee wat we van zo’n schip konden verwachten. Ik wist wel dat er een ballenbak aan boord zou zijn en dat had ik misschien iets te vroeg verkondigd aan de kleintjes. Dat wekt namelijk nogal wat ongeduld, terwijl ‘mama’ de hut en de boot even rustig wil verkennen.

Enfin, moeders wil is allang geen wet meer. Dus na een spoedverkenning van de hut, lang genoeg overigens want heel groot is deze niet, gingen we richting ballenbak. De kidz’club van de Princess is een kneuterig en gezellig hoekje. Goed overzichtelijk en de kleintjes vermaken zich prima. Wel zo belangrijk. En terwijl de kleintjes spelen kunnen papa en mama een drankje doen bij het Lighthouse cafe.

Dineren aan boord

Aan boord van de schepen zijn er verschillende restaurants. Wij dineerden bij het 7 Seas buffetrestaurant. Dit is ideaal met kinderen die zelf gewoon kunnen pakken waar ze trek in hebben. En eventueel wat gerechtjes kunnen proeven, waar ze anders nooit voor gekozen zouden hebben… Je raadt het al, mijn kleintjes aten patat. Het aanbod en de kwaliteit was meer dan voldoende. Wij genoten van kleine voorgerechtjes, meerdere hoofdgerechten en heerlijke toetjes.

Slapen in de hut

Wij kregen een gezinshut, op de heenweg op dek 9 en op de terugweg zelfs op dek 10. We zaten dus hoog. De gezinshutten zijn niet groot, maar groot genoeg om een nacht in te verblijven. Aan de ene kant een stapelbed met twee bedden en aan de andere kant een stapelbed met drie bedden. Toen ik de kleuter op het bovenste bed zag, kreeg ik het accuut benauwd. Van het idee dat hij eruit zou donderen, zou ik niet kunnen slapen. Dus ja, er bleef maar één optie over, mama kroop op dat plekkie. Ondanks een aantal negatieve recensies die ik las op Zoover over het harde motorgeluid uit de machinekamer, merkten wij daar vrijwel niets van. Misschien zat onze hut er ver genoeg vandaan? Ook het geschommel viel ons reuze mee, de heenweg iets meer dan de terugweg, maar verre van misselijkmakend. Kortom, deze manier van reizen is ons uitstekend bevallen.

Het Alnwick Castle, oftewel Harry Potter kasteel

Als je een Magische MiniCruise boekt, dan word je met een privétaxi van Newcastle naar Alnwick gebracht. Tot twee maanden geleden hadden mijn kleintjes nog nooit van Harry Potter gehoord, maar ja, als je het Harry Potter kasteel gaat bezoeken, dan moeten ze natuurlijk op zijn minst weten wie de beste knul is. En dus hebben we zo een tachtig keer (beetje overdreven, maar Harry viel in de smaak) Harry Potter 1 en 2 gekeken en de 7-jarige heeft geoefend op haar spreuken.

Het eerste aanzicht op het kasteel was meteen al magisch. Wat een prachtig kasteel in een geweldig landschap. Vooral de buitenkant van het kasteel diende als decor voor de Harry Potter films. De eetzaal en de gangen van Zweinstein zijn er dus niet te vinden. Maar omdat het kasteel nog echt bewoont wordt en beschikt over een gigantische eetzaal en allerlei pracht en praal, kun je de kleintjes met een beetje fantasie van alles wijsmaken.

SONY DSC

Het Harry Potter hoogtepunt is het leren vliegen op een bezemsteel door twee tovenaars die zo uit de film lijken gestapt. Op een speelse en grappige manier trekken de tovenaars jong en oud mee in hun spel en voor even denken de kleintjes werkelijk van de grond te komen.

Maar er zijn meerdere verrassend leuke activiteiten te beleven op het kasteel. Zo is er ook een ridderschool waar de draken je om je oren vliegen. Een soort van spannend spookhuis, voor de hele kleintjes wellicht iets té spannend, waar je een spannende speurtocht kun doen. En een arena vol met spelletjes waar de kleintjes zich kunnen omtoveren tot ridder of jonkvrouw.

Tussen alle activiteiten door hebben we heerlijk geluncht in het restaurant, waar we o.a. konden kiezen uit broodjes, fish and chips, pizza of een lekker stukje taart.

Ondanks dat de kleintjes uitgeput waren, hadden we tijd te kort om alles van het kasteel te zien. Om 15.00 uur stond de taxi weer klaar om ons naar het hotel in Newcastle te brengen.

Copthorne Hotel Newcastle

kamerWe verbleven in Newcastle in een juniorsuite van het Copthorne Hotel. Dit nette hotel ligt in het centrum van Newcastle en is een prima startpunt om de stad te verkennen. Maar na zo een boottocht en een dag met de drie kleintjes, was voor ons relaxen in de fijne ruime kamer en een diner in het hotel het hoogst haalbare.

Op zaterdag hadden we na een typisch Engels ontbijt tot 16.00 de tijd om Newcastle te ontdekken. Helaas regende het, dus kozen we voor een binnenactiviteit namelijk kindermuseum Life Science Centre. Het museum is een beetje vergelijkbaar met Nemo in Amsterdam. Wetenschap, en proefjes worden gepresenteerd op een speelse manier. Er zijn ook een aantal voorstellingen en een 4D ride te bezoeken, echter is dit natuurlijk wel allemaal Engels gesproken en dus voor de kinderen iets minder leuk. Al met al hebben we ons hier tot bijna 15.00 vermaakt en dus konden we nog een uurtje met de kleintjes door het centrum vol met zandkleurige oude, maar prachtige gebouwen dwalen.

Het schip King Seaways

De terugweg maakten we de overtocht met het schip de King. De King is maar ietsje groter dan de Princess, maar voor mijn gevoel oogde het schip veel groter. Het was ook drukker bezet. Misschien omdat het zaterdag was? We kregen tickets voor de commodore lounge, waar we een fantastisch uitzicht hadden over de boeg.

dfds-kingUiteraard hadden de kleintjes de ballenbak alweer geroken en dus zat er niets anders op dan weer richting de kidz’club te gaan. Persoonlijk vond ik de kidz’club op de Princess wat gezelliger, dit kwam ondermeer door de indeling en wederom waarschijnlijk omdat het nu wat drukker op de boot was.

Op het schip hanteren ze de Nederlandse tijd. Voor de heenweg heel makkelijk, maar voor de terugweg bracht het wat verwarring. Wij kwamen erachter toen we ons een uur te laat bij het diner meldden. Oeps.

Waarom op MiniCruise met DFDS?

– Het is een prettige, avontuurlijke manier van reizen. Op een boot heb je voldoende bewegingsvrijheid, er is vermaak en je kunt prima slapen.

– Je hoeft niet alles uit de kast te trekken om je kleintjes tijdens het reizen te vermaken. Laat die potloodjes, cadeautjes en iPads maar thuis, want dat is allemaal overbodig.

– Vanaf het moment van vertrek heeft het hele gezin vakantie. Er is namelijk niemand die hoeft te sturen.

– Het is een redelijk goedkope manier om een leuk reisje te maken. Vanaf € 150 per persoon kun je al een 4-daagse Magische MiniCruise beleven.

– Een Magische MiniCruise valt onder het kopje ‘making memories’ en dat is waar we van houden!

Previous ArticleNext Article

2 Comments

1. Klinkt heerlijk zo’n minicruise. Zeker iets wat op mijn lijstje staat voor als m’n dochter wat ouder is.