Honeywell Lyric review, de T6R, de C1 camera en de waterlekkage- en vorstdetector

In een huishouden met drie kinderen en een hond is wooncomfort één van de dingen die zoveel mogelijk vanzelfsprekend moet zijn. En met een man als programmeur en gadget freak zijn me de afgelopen jaren al vele dingen makkelijk gemaakt. Zo gaat bijvoorbeeld het licht aan op het moment dat mijn wekker gaat, niet dat ik daar nu altijd zo blij mee ben, maar het werkt wel. Nu kwam de vraag of ik een review wilde schrijven over een aantal producten uit de Honeywell Lyric serie. Waaronder de slimme thermostaat T6R, de C1 camera en de waterlekkage- en vorstdetector. Producten waar ik niet direct warm van word, maar omdat ik het wel graag warm heb en mijn kinderen ook, vond ik ze wel interessant om te testen.

De Honeywell thermostaat T6R

We hadden een aan/uit thermostaat, deze gingen we dus vervangen voor de draadloze thermostaat T6R van Honeywell. Om de thermostaat T6R te kunnen laten werken, moesten we eerst bij de ketel een aanpassing doen. Met een beetje hulp van instructievideo’s van Honeywell op YouTube hadden we dat al snel voor elkaar. Tijdens deze aanpassingen kwamen we erachter dat deze thermostaat en onze ketel het OpenTherm protocol ondersteunen. Dit houdt in dat je je huis energiezuiniger kan verwarmen en zo 3% minder energie verspilt. Daar hebben we het eerste voordeel te pakken van onze nieuwe thermostaat T6R.

De Honeywell app installeren en bedienen

Tijdens het installeren van de thermostaat T6R, installeer je gelijk de Honeywell app op je telefoon. Wanneer je netjes de instructies opvolgt, dan is het installeren van de app en thermostaat T6R een fluitje van een cent. Maar de vraag is, wat is er nou zo voordelig aan zo’n app op je telefoon?

Ten eerste kun je met de Honeywell Lyric app verschillende schema’s maken. Je kunt bijvoorbeeld zeggen:
– Van maandag tot woensdag is er iemand thuis van 09.00 tot 16.00, dan mag de verwarming op 21 graden.
– Op donderdag en vrijdag is er niemand thuis, dan zetten we de verwarming laag.
– En op zaterdag en zondag mag de verwarming de hele dag aan. ’s Nachts mag de verwarming naar beneden op 18 graden.

Zo’n schema is natuurlijk geheel afhankelijk van de dagindeling van een gezin. Wanneer je je schema goed hebt ingesteld, heb je geen omkijken meer naar je verwarming.

Verder kun je met de Honeywell Lyric app op afstand je thermostaat bedienen. Wat handig is wanneer je van je schema afwijkt, dan kun je op afstand je verwarming lager zetten, mocht je dat vergeten zijn. Daar spaar je bovendien weer geld mee uit ook.

honeywell lyric app

Nog een ander slim iets in de Honeywell Lyric app noem je geofencing. De app kijkt naar je schema, maar als je er niet bent, zet hij je verwarming omlaag. Hoe dan? Doordat de app de lokatie van je telefoon kan zien, ziet hij ook wanneer je telefoon buiten een bepaalde straal rondom je huis is. Je bent dan buiten je geofence en de app is dan zo slim om je verwarming naar beneden te zetten. Kom je weer binnen die bepaalde straal, binnen je geofence dus, dan zet de app je verwarming weer aan zodat je lekker comfortabel in een warm huis thuis komt.

Voordelen en nadelen van de thermostaat T6R

Voordelen:

• de thermostaat T6R is draadloos, je kunt hem dus op elke willekeurige plek neerzetten
  • de Honeywell thermostaat T6R ziet er stijlvol en modern uit
  • de display is goed afleesbaar
  • qua bediening zit je niet meer vast aan je display, maar je kunt de thermostaat ook met je app bedienen
  • redelijke prijs (€199)

Nadeel:

• de thermostaat T6R werkt dan wel draadloos (WiFi), maar heeft wel een stopcontact nodig
  • de interface op de thermostaat zelf is niet erg gebruiksvriendelijk, gelukkig gaat dit wel heel gemakkelijk op de app

De Honeywell Lyric C1 camera

honeywell-c1-camera-reviewHet volgende product uit de Honeywell Lyric serie om te reviewen is de C1 camera. De Honeywell C1 camera is een slimme beveiligingscamera, ideaal voor wanneer je niet thuis bent. Deze camera geeft je via de Honeywell Lyric app meldingen wanneer er beweging of geluid in je huis is. Ook kun je via de Honeywell Lyric app met de camera meekijken.

Inmiddels hebben wij ook al een andere functie dan beveiliging voor de camera gevonden, hij werkt namelijk ook prima als babyfoon. Niet dat wij nog baby’s hebben, maar toen we onlangs in de avond een drankje bij de buren deden, was het toch wel erg fijn dat we een oogje in het zeil konden houden bij onze slapende kinderen.

De geofencing voor deze C1 camera werkt eigenlijk hetzelfde als die van de thermostaat T6R. Dus wanneer er niemand thuis is, gaat de camera automatisch aan. Nu is dit geofencing in ons geval niet heel handig, aangezien we vaak een hond in huis hebben rondlopen. Wanneer de hond niet met ons mee gaat, hoeven we niet telkens een melding te ontvangen als zij beweegt. Echter is dit ook een dingetje voor de temperatuur. Dit is voor ons reden om de geofencing niet aan te zetten.

De Honeywell klantenservice

In eerste instantie ging de instelling van de camera niet over een leien dakje. We hadden het vermoeden dat de camera al gebruikt was en wilden deze resetten. Het duurde even voor we doorhadden hoe de reset werkte, maar ook daarna kon de camera nog niet aangesloten worden. De app meldde dat we contact met de klantenservice op moesten nemen en onze camera bleek inderdaad al eerder gebruikt en geregistreerd te zijn. De klantenservice heeft de oude registratie verwijderd. Toen de de-registratie van de C1 camera eenmaal was gelukt, was het instellen op de app wederom heel gemakkelijk.

Voordelen en nadelen Honeywell Lyric C1 camera

Voordelen:

• de camera is heel makkelijk te verplaatsen en op te hangen. Zo gebruik je de camera als babyfoon en in de vakantie als bewakingscamera
  • de Honeywell Lyric C1 camera reageert op beweging en op geluid
  • in combinatie met geofencing heel goed als beveiligingscamera te gebruiken
  • je kunt in je beeld een zone aangeven waarop de camera moet reageren
  • goede prijs/kwaliteit verhouding (€119)
  • werkt op netspanning, je hoeft geen batterijen te vervangen

Nadelen:

• werkt niet op batterijen, dus je hebt wel een stopcontact in de buurt nodig

De Honeywell Lyric waterlekkage- en vorstdetector

Het laatste slimme product uit de Honeywell Lyric serie waar we een review over schrijven is de waterlekkage- en vorstdetector. Dit is een detector die de temperatuur en vochtigheid in de omgeving meet. Hij waarschuwt je via de Honeywell Lyric app wanneer er waterlekkage of vorst in verband met bevroren leidingen is. Je kunt de detector neerleggen op verschillende plekken, ons leek het bij de wasmachine de handigste plek. Het liefst hebben we er ook nog één onder de gootsteen in de keuken, aangezien we daar ook al eens lekkage hebben gehad. Dit kan prima, want je kunt meerdere detectoren vanuit de app beheren. Echter is het apparaatje maar liefst €85, dit weerhoud ons er nog even van om er één extra te bestellen.

honeywell-lyric-review

Voordelen en nadelen van de Honeywell Lyric waterlekkage- en vorstdetector

Voordelen: