Dagboek van een (mini)rondreis door IJsland met gezin

vakantie ijsland

“En, wat ga je morgen allemaal op school vertellen over IJsland?”, vraag ik zondagavond aan mijn dochter wanneer ik even naast haar op bed lig. “In ieder geval van het noorderlicht”, weet ze te vertellen. “En dat het jammer is dat het zo snel ging”, vervolgt ze. En dat klopt, de rondreis door IJsland met ons gezin, ging mega snel voorbij! Toch hebben we in een week tijd, ondanks wat tegenslagen, onwijs veel gedaan en gezien in IJsland. Maar de kers op de taart was het noorderlicht. Wat fantastisch om dat in IJsland gezien te hebben. “Ik denk dat ik de enige in mijn klas ben die het noorderlicht gezien heeft”, zegt mijn dochter trots. En ik denk dat ze daar weleens gelijk in kan hebben. Het was in ieder geval een hele ervaring!

Dag 1. Ons IJsland avontuur begon op een zaterdagmorgen. Deze minirondreis heb ik zelf samengesteld, met een beetje inspiratie van de Djoser junior IJsland reis. Doordat ik alle onderdelen los van elkaar heb geboekt, kon ik zelf een luchtvaartmaatschappij kiezen. WOW air is daarin de goedkoopste luchtvaartmaatschappij die naar IJsland vliegt. De vlucht duurt maar zo’n drie uurtjes. Prima te doen en daarom dacht ik dat een budgetmaatschappij meer dan voldoende zou zijn.

Vliegen naar IJsland

Wanneer we op Schiphol aankomen staat daar een lange rij op ons te wachten. Ik vind die tijd voor je bij de gate bent toch altijd wel een beetje stressen. Komen we wel op tijd? Vertrekt het vliegtuig niet zonder ons? Maar ik stel mezelf gerust met de gedachte dat we met allemaal mensen voor dezelfde vlucht in de rij staan. Het vliegtuig vertrekt zeker niet leeg naar IJsland. En terwijl mijn zoon tig keer over zijn trolley heen valt, komen we stapje voor stapje dichterbij de incheckbalie. ‘Reken maar op minimaal 2 uur vertraging’, zegt de dame achter de incheckbalie. Er is een stroomstoring op Schiphol, met als gevolg dat alle bagagebanden niet meer rollen. Bummer, hebben wij weer! Gelukkig heb ik nuchter bloed en weet ik meteen mijn beeld te schakelen van een middag in IJsland, naar een middag op Schiphol Plaza. Iets anders dan ik me had voorgesteld, maar hé, uiteindelijk komen we echt wel op IJsland.
We besluiten de (mega lange) rij voor de douane maar even te laten voor wat het is, aangezien we tijd zat hebben. En halen een koffie en croissantje op Schiphol Plaza, met één oog op het informatiebord over de vertrektijden die maar niet veranderen. Wanneer ik even voor 11.00 de vertrektijd van onze vlucht nog steeds op 11.35 zie staan, lijkt het me toch beter om maar alvast door de douane heen te zijn. En dus sluiten we toch maar achter aan de inmiddels iets kortere, maar nog steeds veel te lange rij.

‘WOW air? WOW air?’, roept een medewerker van Schiphol. WOW air, ja dat zijn wij! Denk ik bij mezelf. We worden uit de rij gehaald en vooraan bij de controle gezet. ‘Mooi geregeld’, denk ik nog, maar wanneer ik na de controle weer een blik werp op het informatiebord en bij onze vlucht de mededeling ‘Gates closed’ zie staan, blijft er weinig over van de nuchtere ik. WE MOETEN RENNEN!

Maar we halen het.

wow air rondreis ijsland

Aangekomen op Keflavik komen we er al snel achter dat wij het vliegtuig wel gehaald hebben, maar onze koffers niet. We vullen wat formulieren in en vertrouwen erop dat het wel goed gaat komen. Nu eerst onze huurauto ophalen!

In IJsland een auto huren

Voor een rondreis door IJsland, heb je een auto nodig. Tenminste, dat vind ik de makkelijkste manier om met mijn gezin de rondreis te maken. Een huurauto geeft lekker veel vrijheid en gemak. Wellicht zijn er in IJsland ook prima mogelijkheden voor openbaar vervoer, maar daar heb ik me niet in verdiept. De huurauto heb ik geregeld via Sunny Cars. En al snel kom ik er in de praktijk achter dat het gemak van Sunny Cars heel fijn is. Bij het ophalen van de auto bij autoverhuurbedrijf Budget, hoor ik de medewerker aan de klant naast mij vragen of zij zich extra willen verzekeren. Ik zie dat de klant schrikt van het bedrag wat er nog bovenop komt, maar een eigen risico van een paar duizend euro ziet ze ook niet zitten. Dit gedoe hebben wij niet, want een Sunny Cars huurauto is all-in. Dit houdt in dat een schade- en diefstalverzekering, een extra WA-dekking van €7,5 miljoen, een dekking van glas-banden-bodem-dakschades zijn inbegrepen. Bovendien betaalt Sunny Cars het eigen risico altijd terug. Je hoeft op je bestemming dus GEEN extra verzekeringen af te sluiten. En zo lopen we binnen no-time over de parkeerplaats te zoeken naar onze huurauto. De 4×4 Subaru is niet te missen. Eindelijk iets wat relaxt en zorgeloos gaat en onze minirondreis door IJsland kan nu echt beginnen. Mijn gezin en ik zijn er klaar voor.

>> Lees hier hoe Melissa met de auto naar de Westfjorden in IJsland ging.

huurauto ronsreis ijsland

Eerste bestemming van de rondreis: Reykjavik

We starten in Reykjavik. Via Booking.com heb ik midden in het centrum van Reykjavik een kindvriendelijk appartement geboekt: Ambassade apartment. Het appartement met twee slaapkamers en een slaapbank ziet eruit alsof het uit een magazine is geknipt. Maar wanneer je de details gaat bekijken zie je wel wat mankementen en het gebouw is verschrikkelijk gehorig. Door de bar en de ijsklontjesmachine in de keuken, willen de kinderen eigenlijk niet meer weg. Maar we moeten toch iets eten en bezoeken een kneuterig visrestaurant in de haven van Reykjavik. Een goede maaltijd gaat er wel in na zo’n dag, maar dan slaat de vermoeidheid toch aan alle kanten toe. Door de bewolking zit het noorderlicht er vanavond toch niet in en met koffers uitpakken zijn we ook snel klaar. We duiken vroeg ons mandje in. Morgenvroeg staat walvis spotten op het programma.

Dag 2. Status Whale Watching Tour 9:00 and 13:00: CANCELLED. Door de harde wind is het niet verstandig om de zee op te gaan. Aan de weersomstandigheden is niks te doen, maar balen doen we natuurlijk even wel. Vooral mijn oudste had er ontzettend veel zin in en heeft een iets minder flexibele mindset dan ik. De tour vervangen met een bezoek aan de Hallgrímskirkja. Deze grote kerk in Reykjavik maakte het in eerste instantie ook niet heel veel beter. Maar wanneer we met de lift boven in de top van de kerk komen, hebben we een machtig uitzicht over de stad en zien we ook dat varen op zee vandaag geen goed idee is.

reykjavik rondreis ijsland

Om toch een beetje in de walvissen stemming te komen, bezoeken we Whales of Iceland. Whales of Iceland is een walvissen exhibitie met 23 levensgrote nagemaakte walvissoorten. Deze walvissen zijn sfeervol opgehangen in een grote loods, waar je als nietig mensje tussendoor wandelt. Na wat verwondering over de gigantische beesten, vinden de kinderen een orka klimrek om op te spelen al snel interessanter. En terwijl de kinderen spelen, lopen wij nog even rustig tussen de walvissen, innen nog wat informatie en stuiten op een virtuele bril.

Na zo’n twee uurtjes zijn we wel klaar in het Whales of Iceland en ik pak mijn voorbereidingen voor IJsland blog er even bij. Wat kunnen we vandaag nog meer doen in Reykjavik met de kinderen?

• De Laugardalur, het grootste zwembad in Reykjavik
  • Husdyragardurinn, een dierenpark in Reykjavik
  • Kolaportid Flea Market

Het dierenpark laten we door de regen voor wat het is. We richten ons op de vlooienmarkt, welke vlakbij de haven zit én binnen, dus droog is. Producten in IJsland zijn duur. Zelfs op de vlooienmarkt rollen de ogen uit je hoofd wanneer je de prijzen ziet. Gelukkig heb ik helemaal geen koopzieke kinderen die bij elke prul roepen ‘dit wil ik’… Toch weten we de kinderen om te praten door ze een hotdog te beloven. Koopziek of emotie eten, ik weet niet wat nou erger is. Maar de befaamde hotdog kraam achter de Kolaportid Flea Market moeten we volgens de man geprobeerd hebben.

Winkelen in IJsland

Inmiddels is het een uur of 14.00. De kinderen opperen om terug te gaan naar het appartement om ‘barretje te spelen’. Maar ik ben niet naar IJsland gevlogen om barretje te spelen en dus gaan we voor de Laugardalur, het grootste zwembad in Reykjavik. Echter één probleem. De zwemkleding zit in de koffers en van de koffers is er nog geen spoor te bekennen. We besluiten toch maar om een winkelcentrum in Reykjavik op te zoeken. Na een beetje Googelen komen we bij winkelcentrum Kringlan terecht. We schieten de H&M in de hoop dat ze daar zwemkleding verkopen. Dat doen ze, echter vertelt het prijskaartje ons dat je in kronen drie keer zoveel betaalt dan dat je in euro’s betalen zou. We opperen om in euro’s te betalen, maar dat blijkt geen optie. Dan maar ogen dicht en de pas erdoorheen jassen. Op naar het Laugardalur zwembad.

Sun Voyager ijsland

Dag 3. Als de weersomstandigheden het toe zouden laten, konden we deze maandagmorgen deelnemen aan de whale watching tour. Maar de weergoden zijn niet met ons, sterker nog, de wind is ongekend. We waaien bijna met The Sun Voyager, het bekende Viking sculptuur, de zee in. Na een snelle foto vervolgen we met onze huurauto de rondreis. Vandaag trekken we het binnenland van zuidwest IJsland in.
We zijn nog geen kwartier uit Reykjavik en de landschappen veranderen ondanks de regen en dooi, in een waar winterwonderland. We rijden langs turquoise-kleurige plassen in sneeuwwitte velden. Bizar mooi om te zien en leuk om te horen dat mijn oudste de uitzichten waarderen kan, door regelmatig vanaf de achterbank een ‘WAUW’ uit te kramen. We stoppen even bij een groep mensen die zich klaarmaken voor een slee-rit met husky’s. Dit is IJsland mensen en voor mijn gevoel is onze IJsland rondreis nu écht begonnen.

Nog geen half uur later rijden we opeens weer door de groene landschappen van het nationaal Thingvellir park. Een route die ons naar onze volgende bestemming brengt: de Uthlid cottages in het midden van de bekende ‘Golden Circle’. Dit is een route die zo’n uur, anderhalf uur duren zou als je niet na elke bocht een fotomoment zou zien. Net na het middaguur checken we in bij de cottages, maar niet na daar eerst de lunch geproefd te hebben.

In mijn voorbereidingen voor IJsland vertelde ik al dat we niks gepland hebben. Met een ideeën lijstje zouden we ter plekke wel kijken wat er op dat moment goed uit zou komen om te doen. Een manier die voor sommige mensen misschien hels klinkt, maar voor ons heel goed werkt.

Warmwaterbronnen in IJsland

Terwijl ik mijn lijstje met opties voor deze middag doorneem, doen de kinderen een poging een iglo te bouwen. Door de ontbrekende sneeuwbroeken (nog steeds geen koffers) krijgen ze het al snel te koud. We stappen dus snel weer in onze huurauto met stoelverwarming en rijden richting het zwembad Fontana, om daar de rest van de dag door te brengen. IJsland zit vol met warmwaterbronnen. Bij deze warmwaterbronnen zijn een aantal mooie geothermische zwembaden gemaakt. Fontana is één van deze geothermische zwembaden én Laugarvatn ligt ook nog redelijk in de buurt van Uthlid cottages.

Aangekomen in Laugarvatn valt ons oog eerst op het prachtige meer, waar Fontana tegenaan is gebouwd.

rondreis ijsland

De zwemsessie bij Laugardalur in Reykjavik had ons al geleerd hoe IJslanders een ritueel afwerken voordat ze het zwembad betreden. Je kleedt je uit, je gaat eerst onder de douche, wast je haar, oksels, geslachtsdeel en voeten en zie jezelf dan maar eens in een badpak te heisen. Handig kan ik het niet noemen, hygiënisch wel. En om het doordenkende brein van mijn dochter moest ik dan wel weer erg lachen. Zij wil nu namelijk wel een keer zien hoe een IJslander in Nederland naar het zwembad gaat.

Dag 4. Nieuws van onze koffers! Ze zijn aangekomen in Keflavik. Omdat we al begrepen hebben dat de koffers niet naar de accommodatie gebracht zullen worden, maar naar een postkantoor, besluiten we om de koffers aan het eind van de dag persoonlijk op te halen. Deze dinsdagmiddag hebben we namelijk (nogmaals) gereserveerd voor de walvissen tocht in Reykjavik. En dankzij de vrijheid en het gemak van een huurauto rijden we weer terug naar Reykjavik om vervolgens nog ‘even’ langs Keflavik te rijden voor de koffers. Toch proberen we ondanks de omslachtigheid zoveel mogelijk uit de dag te halen. En aangezien een hoogtepunt van de ‘Golden Circle’, de Öxarárfoss waterval in het Thingvellir park op de route ligt, pakken we die gelijk mee.

Walvissen spotten vanuit Reykjavik

Er zijn verschillende bedrijven die een Whale Watching tour aanbieden, wij gaan met Elding Adventure at Sea walvissen spotten. Bij het ophalen van de tickets aan de kade wordt ons verteld dat de zee erg ruig is en het nemen van een pilletje tegen zeeziekte geen overbodige luxe is. Deze bieden zij gratis aan, maar we hadden de pilletjes zelf al meegenomen uit Nederland. Op de boot krijgen we een overall voor extra warmte en daar is onze middelste erg blij mee, aangezien hij weer eens niet droog is gebleven door plassen die hij onderweg tegenkwam. Boys will be boys toch? Nadat de boot vertrokken is, kijken we, dankbaar voor de warme overall, even vanaf het dek naar Reykjavik vanaf zee. Maar de walvissen zullen zich voorlopig niet aandienen en dus trekken we ons nog even binnen terug met een versnapering die we aan de bar kunnen kopen. Het zeeziektetabletje lijkt alleen te werken bij de jongste, of beschikt zij gewoon over een sterke maag? Want de oudste en de middelste moeten nogal wat moeite doen om de golven te incasseren. De middelste doet dat uiteindelijk slapend. De oudste met een extra tablet, die na een half uur wél werkt.

walvis rondreis ijsland

Inmiddels staren we al anderhalf uur de ogen uit ons hoofd, maar er is geen vis in de zee te bekennen. In het laatste half uur van de drie uur durende tocht krijgen we nog even hoop! Een passagier ziet ‘iets’, maar of hij daadwerkelijk wat zag, of ze gewoon zag vliegen, zullen we nooit te weten komen. Wij hebben het in ieder geval niet mogen aanschouwen.

Er wordt ons een herkansing (binnen twee jaar) aangeboden. Maar voor deze week laten we het walvis spotten voor wat het is. Misschien dan toch maar ooit in de zomer nog eens een poging wagen?

Tijd om onze koffers te halen in Keflavik en eindelijk iets schoons aan te trekken. Toch wel lekker na vier dagen.

Dag 5. Geen rondreis door IJsland zonder de Golden Circle. De Golden Circle bestaat uit drie hoogtepunten in IJsland. De ‘gouden waterval’ Gullfoss, de geisers Geysir en Strokkur en het nationale park Thingvellir met de Öxarárfoss waterval. Het park hebben we inmiddels al drie keer doorkruist, maar de andere twee bezienswaardigheden moeten we nog afvinken. Woensdag is daar de perfecte dag voor, vinden wij. De kinderen vinden dit wat minder, maar die hebben vrij weinig te vertellen.

De Golden Circle

Onze accommodatie Uthlid cottages, ligt op de Golden Circle route. We besluiten om eerst naar de waterval Gullfoss te gaan omdat deze het verste weg is. Tijdens het rijden zien we in de verte opeens een zooi rookwolken langs de kant van de weg. ‘He getver, we rijden dwars door industrie heen’, denk ik nog. Totdat we dichterbij komen en ik erachter kom dat het één groot geothermisch gebied is, waaronder de geisers. We rijden eerst naar Gullfoss, een imposante waterval waar ik gerust een half uur naar kijken kan. En ik niet alleen, ook genoeg andere toeristen aanschouwen dit prachtig stukje natuur. De kinderen zien alleen niet veel bijzonders in het voortdurend verplaatsende water en vinden vooral de wandelpaden veel te lang.

We rijden terug naar het geothermisch gebied, waar we hopelijk een spuitende geiser gaan zien. Voordat we bij de actieve geiser Strokkur zijn, lopen we door een letterlijk borrelend landschap. Bizar om te bedenken dat we met buitentemperaturen net boven de nul, gemakkelijk een kopje kokende cup-a-soup uit een plas kunnen scheppen.
Waar ik het normaal wel kan waarderen als mijn kinderen eens een keer buiten de lijntjes gaan, verbieden we nu ten strengste om dit te doen. Het water kookt serieus en je verbrandt levend in zo’n pruttelplasje. De spuitende geiser is niet te missen. Je hoeft alleen maar op een cirkeltje toeristen met telefoon of camera in de handen af te gaan. Desondanks dat het een mega toeristische trekpleister is, is het toch ook heel bijzonder om zo’n actieve geiser live te kunnen aanschouwen. De geiser Strokkur spuit trouwens om de paar minuten, je krijgt in een half uur genoeg kansen om ‘m op de foto te zetten.

geiser strokkur ijsland

De Golden Circle van IJsland kunnen we afvinken. Toch wil ik nog één natuurwonder meepakken deze dag, voordat we ons weer in badpak hijsen. (Een belofte aan de kinderen om de watervallen dragelijker te maken). De Bruarfoss waterval staat op mijn lijstje en is niet heel ver rijden. Maar eenmaal aangekomen volgens de routebeschrijving, blijkt het nog 40 minuten lopen. We besluiten het onze – op de achterbank slapende – kinderen niet aan te doen en ik werp een creatieve blik op Google Maps. Door een vakantiepark op te rijden en daar over een hekje te klimmen, kunnen we dichtbij komen (iets met buiten de lijntjes), waardoor het nog slechts 5 minuutjes lopen is. De beloning is het waard. Wat is Bruarfoss prachtig, dit is het mysterieuze IJsland op zijn best.

bruarfoss rondreis ijsland

De Secret Lagoon

Weer even terug naar de warmwaterbronnen van IJsland. Belofte maakt schuld en dus gaan we ook vandaag weer zwemmen. Bovendien is zwemmen in de warmwaterbronnen van IJsland zeker geen straf. We gaan niet weer naar Fontana. Dit keer bezoeken we de zogeheten Secret Lagoon, gelegen in de tuin van de Golden Circle, zoals ze dat zelf zo mooi omschrijven. De Secret Lagoon ziet er weer heel anders uit dan de Fontana. Hier krijg je meer het idee in de natuur te zijn, dit komt mede door de bronnen die je om het bad heen ziet. Ook heeft de Secret Lagoon één groot bad met een warme temperatuur. Eigenlijk net iets te warm voor de kinderen, die zich regelmatig aan de kant laten afkoelen. Wat dan wel weer mooie plaatjes oplevert.

warmwaterbron rondreis ijsland

Dag 6. Inmiddels hebben we al heel wat af kunnen vinken van ons to-do-lijstje. Ik wist dat het iets te ambitieus zou zijn om écht alles te doen, maar we zijn al aardig op weg. Ik heb inmiddels wel door dat zo’n rondreis met het gezin veel vraagt van de kinderen. Toch willen de man en ik nóg een aantal watervallen bezoeken, deze watervallen bevinden zich in zuid IJsland en kunnen we vandaag goed combineren met de zwarte stranden van Vik. Om in dit gebied te komen, moeten we wel anderhalf uur in de auto zitten. Dit is voor de kinderen nooit een probleem, mits we ze onbeperkt met een iPad en telefoon laten spelen.

Het Lava centrum versus waterval

Terwijl we onderweg zijn naar de Seljalandsfoss waterval, rijden we bij toeval langs het Lava centrum. Het Lava centrum is een exhibitie over de vulkanische activiteiten en aardbevingen in IJsland. Wanneer we de kinderen vragen of hen dit leuk lijkt, roepen ze volmondig ja. Even voor de zekerheid: ‘Leuker dan een waterval?’ Als de ‘JA’ dan nog luider wordt, weten we genoeg. We gaan naar het Lava centrum, daar waar duidelijk in beeld wordt gebracht dat er  een mega grote magmabom onder ons zit. Bijzonder ook, dat we er kunnen voelen hoe een aardbeving aanvoelt. De schrik zit er bij de jongste meteen aardig in, die wil beslist geen aardbeving of vulkaanuitbarsting van dichtbij meemaken.

We skippen de Seljalandsfoss waterval, maar de 60 meter hoge en 25 meter brede Skogafoss willen we toch even van dichtbij zien. Wanneer we vanaf de parkeerplaats zien dat je de waterval ook van bovenaf bekijken kunt, vertellen we de kinderen dat er bovenaan de berg WiFi is. Plotseling zijn ze wel gemotiveerd om een takke-eind te lopen. Je zal nu wel denken, wat een rotgrap! Maar we zo gemeen zijn we ook niet. Onderaan de waterval hebben we opgebiecht dat het WiFi verhaal niet waar is. Je raadt het al, we zijn niet boven geweest.

strand Vik rondreis ijsland

Een klein half uurtje verder komen we aan in Vik, het meest zuidelijk gelegen dorpje van IJsland. Volgens Wikipedia is dit ook de plaats waar de meeste neerslag valt. Maar wanneer wij daar aankomen schijnt de zon en kunnen we zelfs picknicken op het bijzondere zwarte strand, waar de kinderen bijna de rest van de middag spelen. Bijna, want er we hebben nog één activiteit voor vandaag. Namelijk zwemmen bij het Seljavallalaug zwembad. Volgens het internet is dit het verborgen paradijsje van IJsland en dat willen wij niet missen. Ik had natuurlijk kunnen weten dat wanneer iets op internet te vinden is, je het geen verborgen paradijsje meer noemen kunt. Toch was het wel even uitzoeken hoe we er moesten komen, maar met behulp van, hoe kan het ook anders, het internet hebben we het Seljavallalaug zwembad gevonden. En idyllisch is het zeker, maar wel pas wanneer ik een fles whiskey en blikjes bier van de zwembadrand afgehaald heb. En over de kleedhokjes kan ik beter niet beginnen. Het mooie aan kinderen is, dat het hen geen bal uitmaakt. Ze kunnen even heerlijk zwemmen in het natuurlijk warme water, wat volgens de man hier niet zo heel erg warm is.

Het noorderlicht!?

Als je ergens anderhalf uur naartoe moet rijden, dan moet je dat ook weer terug rijden. Het begint al wat schemerig te worden en we vinden het tijd om weer naar ons vakantiehuisje te gaan. Vanavond is het helder en hierdoor hebben we voor het eerst deze week een goede kans om het noorderlicht te zien. Als we nog geen half uur in de auto zitten, zien we allemaal een baan die dansend door de lucht gaat. Mijn oudste kan haar geluk niet op. Dit wilde ze na de mislukte poging walvis spotten, zo graag wel zien! De man en ik denken dat noorderlicht nu wel los zal barsten, maar dat blijkt te voorbarig, want het blijft tot aan ons vakantiehuisje bij die ene baan.

Aangekomen bij onze cottage zien we onze buren met camera en statief klaarstaan. Volgens de ‘My Aurora Forecast app’ hebben we bijna 30% kans om het noorderlicht te zien, het geluk moet dus wel een beetje met ons zijn. Na weer een tijd in de lucht te hebben gekeken, zie ik het somber in. De kleuter is inmiddels in slaap gevallen en beteuterd gaan ook de oudste twee naar bed. Maar dan opeens hoor ik gejoel, kijk ik naar buiten en zie ik het noorderlicht als dansende lichtbanen weer verschijnen. Dolgelukkig is mijn dochter en zelf vind ik het ook erg gaaf om dit deze rondreis in IJsland gezien te hebben. Een kers op de taart.

rondreis ijsland noorderlicht

Dag 7. Onze laatste dag van de rondreis door zuidwest IJsland is aangebroken. Nu we het noorderlicht gezien hebben, realiseer ik me nog meer hoe bijzonder deze reis met mijn gezin is. Ook vandaag hebben we geen vaste planning, behalve dat we vanavond naar een hotel in Keflavik rijden, want onze vlucht gaat morgenochtend vroeg om 6.00. Op de route ligt de krater Kerio. Kerio is een prachtig kratermeer waar je helemaal omheen kunt wandelen. Maar de wind is zo hard en koud, dat het voor de kinderen niet te doen is. Na een kwart van de krater afgelegd te hebben, gaan de man en kinderen terug en besluit ik het rondje in mijn eentje nog even af te maken.

kerio rondreis ijsland

Om op te warmen kunnen we nu het beste gaan zwemmen. Echter ben ik door de zwembaden op het ’to-do lijstje’ heen. Selfoss is een stadje waar we doorheen rijden en door de woorden ‘Selfoss’ en ‘swimmingpool’ te googelen komen we bij het zwembad Sundhöll Selfoss terecht. Hoewel de temperatuur hier buiten onder nul is, is het water toch zo’n 35 graden en zwemmen we zo’n twee uur lekker in het buitenbad.

Na het zwemmen besluiten we om door te rijden naar het hotel in Keflavik. Op het puntje van Reykjanes, het schiereiland van IJsland, staat nog een fotowaardige vuurtoren. Maar daar blijven we niet lang, onze buikjes beginnen te knorren en de huurauto moet nog ingeleverd worden op de luchthaven. We eindigen deze rumoerige, prachtige en vooral onvergetelijke rondreis door zuidwest IJsland met een kort nachtje met z’n allen op een hotelkamer.