Coco en zijn voorfilm’pje’ Olaf’s Frozen Avontuur

Olaf’s Frozen Avontuur voor Coco

Disney heeft deze feestdagen een cadeautje voor zijn bioscoopbezoekers in petto. Voorafgaand aan de nieuwste Disney•Pixar film Coco, wordt de Special Olaf’s Frozen Avontuur vertoond! In dit 21 minuten durende Frozen avontuur gaat Olaf samen met Sven op zoek naar de beste kersttradities voor Anna en Elsa. Dat niet iedereen zit te wachten op een cadeautje van Disney, was op Twitter al snel duidelijk.

Je kind even voorbereiden op deze bonus voor de film Coco is wellicht handig. Want ook in de Nederlandse bioscoop was er afgelopen zondag, toen wij de film gingen kijken verwarring. ‘Nee oma, ik wil niet naar Olaf kijken’, hoor ik naast me. De mogelijke reden dat menig publiek geïrriteerd in de filmzaal zit, is omdat ze voor de film Coco komen. Een compleet ander genre en geen Disney, maar een Disney•Pixar.

Toch is de film Olaf’s Frozen Avontuur echt niet zo erg als het nu doet lijken. Mijn kinderen en ik vinden de korte film zelfs wel hartverwarmend. En dankzij de soundtrack die we nu thuis hebben liggen, worden de nieuwe Frozen liedjes wederom keihard mee gegalmd.

Review Coco – een kinderfilm over de dodenwereld

Maar ook wij kwamen natuurlijk voor Coco. Wat ik er precies van verwachten moest, wist ik niet zo goed. En toegegeven, het was ook wel even wennen om met mijn kinderen naar de dodenwereld met al zijn skeletten te kijken. Ik heb over het algemeen namelijk toch wel een ander idee van ‘gezellig naar de bios’. De recensie in Het Parool noemt Coco zelfs ‘een behoorlijke gok voor Pixar. De thematiek is immers duister, op het lugubere af’. Toch went het snel en waar ik in het begin nog dacht ‘hoe gaan we al die skeletten uit elkaar houden?’, krijgen ze wonderbaarlijk genoeg allen in de loop van de film een eigen karakter.

Het verhaal van Coco gaat over de jonge jongen Miguel die ervan droomt om een succesvol muzikant te worden. Maar de muziek wordt al generaties lang uit zijn familie verbannen. Hierdoor is het onmogelijk voor Miguel om zijn grootste droom, net zo groot te worden als zijn idool Ernesto de la Cruz, te verwezenlijken. Wanhopig om zijn talent te bewijzen, belandt Miguel op mysterieuze wijze in een prachtige en kleurrijke wereld van de doden. De filmrecensie van onze zuiderburen in De Morgen omschrijft het als: ‘De dood heeft er nog nooit zo mooi uitgezien’. Onderweg ontmoet Miguel de charmante oplichter Hector en samen gaan ze op een buitengewone reis om het echte verhaal achter Miguel’s familiegeschiedenis te ontdekken.

Waarom Coco een fantastische film is

Coco is hartverwarmend en heeft, hoe kan het ook anders, verschillende kleine levenslesjes. Ten eerste maakt deze film ‘de dood’ bespreekbaar omdat het allemaal zo eng niet lijkt te zijn. Mensen blijven voortleven door ze te herinneren en de verhalen door te geven. Hoe mooi is dat!? Daarnaast zijn er nog de kleine geijkte levenslessen als ‘volg je droom’, ‘grijp je kans’ en dat ook Disney een vinger in de pap heeft, voelen we met ‘familie gaat boven alles’.

Vanaf welke leeftijd is Coco?

Kijkwijzer heeft de film 6+ bestempeld door het kopje ‘angst’. Ik denk dat ik deze leeftijdsgrens wel kan beamen. Mijn jongste dochter (5) is heel wat gewend, maar heeft de gehele film vanaf mijn schoot gekeken. ‘Eng, maar leuk’, gaf zij als beoordeling. Vergeet de tissues voor de emotioneel labiele kinderen niet, want op het einde houden ze het niet droog. Ter indicatie: Op de rij achter ons zat er zelfs één keihard te brullen.

Al met al, Coco is een must see in de bioscoop!