Review: boek ‘Spark Joy’

Als het even kan, moet je nu meteen stoppen met lezen van dit blog over opruimen. Echt het boek van Marie Kondo wil je helemaal niet kopen. Niemand heeft daar tijd voor, zeker mensen met jonge kinderen niet. Nog even en dan ben je nergens meer blij mee. Alles moet opgeruimd worden, en we weten allemaal wat voor monsters we dan worden. Ben je al afgehaakt met lezen? Goed zo. Nee? Oh jee, de kans is groot dat je binnen een paar maanden opeens opruimaanvallen krijgt. Spullen rigoureus gaat wegdoen en je bij alles af gaat vragen ‘word ik hier blij van?’ En ik ga je meteen vertellen dat je van weinig spullen echt blij wordt. Dus tja, ik heb je nog gewaarschuwd niet door te lezen.

Nu ben ik al een tijdje bezig, en het gaat met ups en downs. Soms word ik knettergek van mezelf. Een ruimte is opgeruimd en hup mijn hele woonkamer staat weer vol met zooi die naar de kringloop moet, in kledingbakken gedumpt moet worden, die terug moet naar opa en oma, of een vriendin, naar mijn broer. Je weet wel, oh misschien heeft die of die er nog wel wat aan.

Voor de beginners is het boek Opgeruimd! een aanrader om te lezen. Heb ik je al weten te overtuigen, dan zou je ook het boek ‘Spark Joy’ kunnen aanschaffen. Hierin krijg je nog weer wat meer uitleg over hoe je alles opruimt met tekeningen erbij, wat voor de mensen die wat meer beeldend denken (ik dus) erg handig is.

Mijn kledingkast

Marie Kondo heeft een manier van opvouwen van kleding die in het begin misschien een beetje ongemakkelijk is. Je zou denken, wat maakt dat nou uit. Nou, ik heb het gewoon maar gedaan en het maakt wel degelijk uit! Foto’s zeggen meer dan woorden, dus kijk maar naar het verschil:

opgeruimde kledingkast

Mijn boeken

Word de persoon die bij je boeken past

Ik heb al onze boeken verzameld op een plek en heb heel wat boeken naar de kringloop gebracht. Oude kinderboeken die mijn kinderen toch niet gaan lezen, oude kookboeken die ik nog nooit ingekeken heb. Dikke pillen die ik echt niet nog een keer ga lezen. Lekker weg. Onze boeken nemen nog maar één plank in beslag in onze kast in de woonkamer. De boeken waar ik blij van word, mogen in het zicht (op kleur  :)).

boeken

Papierwerk

Alles kan weg

Ik doe thuis de administratie en heb deze best op orde. Elk jaar keurig in mappen. Voor de belastingdienst moet je bepaalde zaken bewaren, dus ik bewaar de papieren voor een jaar of 5, 6. Niets mis mee toch? Maar uit heel wat andere kastjes kwam toch ook nog weer papierwerk en ik heb echt een aantal tassen vol door de papierversnipperaar gedaan. Mijn administratie is van 6 mappen naar 3 multomappen gegaan. Ik hoor je denken, wat maakt dat nou uit? Op zich ook niet veel, alleen nu berg ik alles op categorie op. Dus deze 3 mappen kan ik nog makkelijk opbergen bij mijn boeken. Waardoor ik op andere plekken in huis weer ruimte heb gecreëerd.

Maar het is niet alleen administratie, het zijn ook kaarten en ander papierwerk dingen die je maar bewaart om het bewaren. Heerlijk om te beseffen dat een leuke kaart zijn doel heeft bereikt 20 jaar geleden, maar daarom niet voor altijd bewaard hoeft te worden. Een heel proces is het dus eigenlijk.

Komono (allerlei spullen)

De moeilijkste categorie omdat er zo verschrikkelijk veel subcategorieën zijn.

Ik heb allemaal nieuw beddengoed gekocht. Van alles wat ik had werd ik niet blij. Dat kan ook niet anders als je 10 jaar lang dezelfde spullen gebruikt. Ik ben er op uit gekeken en het zag er ook niet meer uit. Idem voor mijn handdoeken. Jeetje wat heb ik lange tijd niet kritisch naar mijn spullen gekeken. Ik vond het allang best. En daar is ook niets mis mee. Alleen als ik voel dat er een glimlach op mijn gezicht komt bij het pakken van een nieuwe handdoek als ik ga douchen, is dat ook wat waard.

Het magische Effect

In het boek ‘Spark Joy’ gaat Marie nog een stapje verder. Het komt eigenlijk op het volgende neer. Alles waar je niet blij van wordt heb je weggedaan. Wat kan je nou nog toevoegen waar je blij van wordt en wat de ruimte afmaakt? Het magische effect dus!

Ik heb mijn hal opgeruimd volgens het boek Opgeruimd! en nu wil ik naar aanleiding van het boek ‘Spark Joy’ nog *the Magic* toe voegen.

garderobe

Je voelt hem misschien al aankomen, niet alleen het to do lijstje is weer explosief gegroeid ook het aankoop lijstje is in het leven geroepen. Ik heb je nog gewaarschuwd, en tóch heb je alles gelezen. Ga maar vast beginnen met sparen. 😉