My Little Pony De Film [review]

Little Pony the film
Screenshot My Little Pony De Film

Ondergetekende is nooit een paardenmeisje geweest en dat heb ik blijkbaar genetisch doorgegeven aan mijn dochters. Echter ik was een fervent My Little Pony fan. Toen ik pril bevallen was van de jongste bezweek ik in de plaatselijke kringloop voor een vintage jaren ’80 verzameling; iets met hormonen gok ik zo hoe kan je dit anders als bijna veertiger verantwoorden…..?

My Little Pony fansites

Dat ik niet de enige ben die een zwak heeft voor deze kleurige dartelende beestjes blijkt wel uit het feit dat er heel wat fansites te vinden zijn via google. Er is zelfs een ware benaming voor die die-hard volwassen fans: de Bronies (“bro” “pony”). In de jaren ’80 verschenen de eerste tekenfilms over de gekleurde paardjes, waar vooral jonge meisjes fan van waren zoals dit jaren ’80 kind. Lauren Faust, die kinderseries als Powerpuff Girls ontwikkelde, merkte dat haar tekenfilms ook goed ontvangen werden door de ouders die met de kinderen meekeken. Zij greep de uitdaging om de oude My Little Pony-serie van zijn meisjesachtige imago af te helpen en om te vormen naar een serie die voor een breed publiek interessant zou zijn. In oktober 2010 werd de eerste aflevering van My Little Pony: Friendship is Magic uitgezonden op de Amerikaanse televisie.  De show werd geproduceerd door Studio B Productions in samenwerking met Hasbro Studios. Vanaf dat moment groeiden de online fansites.

De premiere van My Little Pony De Film

Toen wij door Independent Films en Hasbro werden uitgenodigd voor de voor premiere van My Little Pony De Film maakte ons pony hart een sprongetje! Voor Vlinder was het sowieso de eerste keer dat ze naar de bioscoop ging en dan ook nog eens in het mega grote en luxe Kinepolis in Utrecht.

In de nieuwste My Little Pony film staat de toekomst van Equestria op het spel wanneer Storm King het kasteel Canterlot binnenvalt en de magie van de pony’s dreigt te stelen. In een avontuur beginnen de pony’s, de Mane 6  (Twilight, Sparkle, Applejack, Rainbow Dash, Pinkie Pie, Fluttershy en Rarity),  samen met nieuwe vrienden aan een reis die hen voor het eerst buiten de muren van hun bekende wereld brengt. Op zoek naar hulp om Equestria te redden, komen de pony’s in aanraking met magische bergen, onderzeese werelden en zelfs een vliegend piratenschip.

Voor welke leeftijd is My Little Pony De Film?

Als ik beter mijn voorbereidingen had gedaan had ik gezien dat de minimale leeftijd 6 jaar was. Ik vond de film echt eng en moest ontzettend mijn lieve zoetsappige pony verwachtingen bijstellen. Gelukkig heeft mijn bijna 3-jarige adembenemend zitten kijken en geen trauma overgehouden van de best wel indrukwekkend monsterlijke personages. De muziek was top, de verhaallijnen soms ingewikkeld (zelfs mijn puber raakte het spoor af en toe bijster) en er zat genoeg volwassen humor in om de zaal te laten grinniken. Natuurlijk volgde er een happy end; eind goed al goed (alhoewel Tempest Shadow van mij best wel haar eenhoorn had mogen terug krijgen hopeloze romanticus die ik ben).

Neem je de leeftijdsindicatie serieus dan is My Little Pony De Film een prima vermaak voor deze herfstvakantie. Wij hebben in ieder geval een onvergetelijke film middag gehad en ons misselijke gegeten aan popcorn en genoten van de hele pony entourage rondom de film. De zeepony’s staan inmiddels op het verlanglijstje voor 5 december. Van wie dat lijstje is laat ik maar even in het midden…