Musical review: De Kleine Zeemeermin van Theater Terra 2018

theaterterra-dekleinezeemeermin-5

Afgelopen zondag 21 januari 2018, is de nieuwste musical van Theater Terra in premiere gegaan, De Kleine Zeemeermin. Een aantal producties gingen Theater Terra al voor met de Kleine Zeemeermin. Maar nu is de beurt dus aan Theater Terra om de Kleine Zeemeermin te vertolken. De Kleine Zeemeermin is geschikt voor 6+. Samen met mijn kleuter, die bijna 6 jaar wordt, ging ik naar deze voorstelling om te beoordelen of de musical de moeite waard is en vooral of deze geschikt is voor de kleine kinderen onder ons. Want is de boze zeeheks niet te eng voor de kleintjes? En zijn de geluiden en de lichteffecten van het theater niet te indrukwekkend? Je leest het in onze review!

De Kleine Zeemeermin musical, het verhaal

Wanneer je de Disney variant van de Kleine Zeemeermin kent, dan zal het verhaal je niet geheel verrassen. Toch zijn er een aantal dingen in de musical van Theater Terra eigen gemaakt. Zo heet de Kleine Zeemeermin in dit theaterstuk ‘Rana’. Rana is 15 jaar geworden en mag op deze leeftijd voor het eerst naar boven. Boven water kijken dus. En meteen de eerste keer wanneer zij de wereld boven de zeespiegel ziet, redt ze een jonge prins van een zinkend schip. De jonge prins blijkt ook nog ontzettend knap te zijn en De Kleine Zeemeermin is verliefd. Rana heeft een schitterende stem, die de knappe jonge prins gehoord heeft. Hij gaat op zoek naar het meisje met de prachtige stem.

theaterterra-dekleinezeemeermin-2

Ondertussen wil de Kleine Zeemeermin Rana een mens met benen worden. Om dit voor elkaar te krijgen zoekt ze hulp bij de zeeheks. De zeeheks heeft blijkbaar een hekel aan Zeemeerminnen en hun gezwam, ze wil de Kleine Zeemeermin namelijk maar al te graag uitschakelen. In ruil voor de stem van Rana, geeft de zeeheks haar benen. Maar, nu komt het. Omdat de knappe jonge prins op zoek is naar het meisje met de stem, weet hij niet dat Rana dat meisje is. Zij heeft namelijk haar stem weggegeven. De betovering kan alleen maar verbroken worden, wanneer de prins haar zijn onvoorwaardelijke liefde zal geven. Oftewel, zal kussen.

Zoals de meeste sprookjes, is het eind goed al goed en leven ze nog lang en gelukkig. Maar ik zal verder niet teveel verklappen.

De Kleine Zeemeermin musical review

Heel leuk aan musicals zijn natuurlijk de liedjes. De liedjes in de musical van De Kleine Zeemeermin van Theater Terra zijn erg aanstekelijk en vermakelijk. Maar het meest bijzondere zijn toch wel de levensgrootte poppen waar de musical mee gespeeld wordt. De spelers laten de poppen sierlijk zwemmen door het decor dat als oceaan dient. En ik vind het altijd zo knap hoe de spelers zichzelf zo op de achtergrond weten te werken, dat je alleen nog maar naar de poppen op het podium kijkt. Ook het wisselende decor werkt goed mee aan de beleving. Binnen no-time gaan we van diep in de zee, naar de wereld boven de zeespiegel. Ook komen er een aantal keer behoorlijke lichtflitsen tevoorschijn. Eén keer vond ik het net te lang duren en was me niet echt duidelijk wat er nou precies gebeurde op het podium. Ik kan me zo voorstellen dat een kleuter het dan al helemaal even niet volgen kan.

Is de zeeheks te eng?

theaterterra-dekleinezeemeermin-6

Van te voren gaf mijn kleuter al aan dat ze de zeeheks wel spannend vond. Ze had de octopus al op wat afbeeldingen voorbij zien komen. Toen de zeeheks daadwerkelijk het podium opkwam, kroop mijn kleuter ook even op schoot. Maar gelukkig is ze al heel wat gewend en ook de zeeheks wende snel. Achteraf omschreef ze de gevreesde zeeheks als ‘spannend maar leuk’.

Al met al zou ik het leeftijdsadvies 6+ van deze musical, De Kleine Zeemeermin van Theater Terra 2018 wel serieus nemen. En wellicht de wat bangige kinderen eerst voorbereiden op het zien van de musical. Dat kun je doen door bijvoorbeeld eerst dit filmpje samen te kijken.

Waar en wanneer speelt  De Kleine Zeemeermin van Theater Terra

De musical De Kleine Zeemeermin is te zien in verschillende theaters van januari tot en met mei 2018. De musical gaat door het hele land heen en zal vast ook bij jou in de buurt komen. Voor de complete speellijst en voor het reserveren van kaarten, kijk je hier. De tarieven verschillen per theater.