Wanneer het hoog tijd wordt om het iPad gebruik te beperken

ipad beperken

“Mag ik op de iPad?”, zijn de eerste woorden die er uit z’n mond komen rollen wanneer hij wakker wordt. En hij heeft geen idee wat hij anders moet doen, wanneer hij niet op de iPad mag. Het kind wil alleen maar op de iPad, dit kan toch alleen maar slecht zijn voor een kind? Nou ja, weet je, kijkt hij een uurtje op z’n iPad en gaat hij vervolgens zonder mokken lekker buitenspelen, dan zie ik het probleem niet zo. Maar mijn kind is verslaafd! Verslaafd aan zijn iPad. Want zodra ik het verbied, is het lieve rustige kereltje een schreeuwkanon dat geen beheersing betreft volume, taalgebruik en fysiek meer kent. Kortom, het is hoog tijd om het iPad gebruik te gaan beperken. 

7 uur per dag naar een scherm kijken

Wist je dat een gemiddeld kind maar liefst 7 uur per dag naar een scherm kijkt! Dit kan zijn een spelcomputer, computer, mobiele telefoon, tablet of televisie. Bizar hoog! Maar als ik even goed nareken zijn er absoluut dagen dat mijn kinderen aan dit getal komen. Want ik heb dan wel zo een heel leuk apparaatje, de Circle with Disney, maar die telt de televisie al niet mee. Teveel beeldschermtijd is niet goed voor een kind. Het raakt overprikkeld én oververmoeid. Dus opgewonden én uitgeput. En hierdoor raken ze in een negatieve spiraal doordat ze niet meer lekker kunnen meekomen op school. Maar ook sociaal en lichamelijk raken ze achter.

Confronterend? Zeker!

De gevolgen van teveel op de iPad

Of wel scherm dan ook.

– Ze kunnen ‘s avonds niet meer slapen. Van opgewonden naar uitgeput. Wanneer een kind voor het slapen gaan langdurig met de iPad speelt, is het kind in opgewonden staat. Hierdoor kan het moeilijker in slaap komen, waardoor hij uitgeput raakt.

– Maar ik weet niet wat ik anders moet doen? Gamen en kijken naar een scherm, dit kan bijvoorbeeld het kijken naar Youtube zijn, geeft heel gemakkelijk een plezierig gevoel en een kind wordt daardoor minder gevoelig voor uitdagingen. Het kind hoeft hier namelijk niet veel voor te doen. Wanneer dit wegvalt, moet het kind zich zelf zien te vermaken en dat blijkt best lastig.

– Zo ontwikkelen ze dus ook aandachtsproblemen. Want wanneer ze verslaafd zijn aan een scherm, kunnen ze zich maar moeilijk op andere dingen richten.

– Een schermverslaving zorgt ook voor stemmingswisselingen. Wanneer je het scherm bij ze weghaalt, gaan ze direct op oorlogspad of er is geen land mee te bezeilen.

– En ze komen dus veel te veel lichamelijke beweging te kort. Staren naar een scherm levert niet veel beweging op. Dit kan overgewicht veroorzaken of ze worden motorisch ontzettend onhandig.

Een aantal van deze punten komen mij zo bekend voor! En dan vooral het puntje dat hij geen idee heeft wat hij anders moet doen met als gevolg dat hij op oorlogspad uitgaat. Ik zou soms zo graag dat ding, de iPad, door het raam willen smijten. Ik ben er dan helemaal klaar mee. Niet zozeer dat ze op de iPad zitten, of televisie kijken, maar met de gevolgen ervan.

Tips om het iPad gebruik te beperken

Het valt niet mee om de kind te laten detoxen. Het kost je kind niet alleen veel energie en frustratie, maar jezelf ook. Hou in ieder geval voor ogen dat het voor een goed doel is, uiteindelijk pluk je er de vruchten van.

– Wees een voorbeeld. Hoe je het ook wendt of keert, kinderen kopiëren. En voornamelijk van hun ouders, want dat zijn degenen die ze zien. Wanneer je een boek leest, zullen je kinderen ook sneller een boek pakken. Hetzelfde geldt voor televisie, iPad en telefoon.

– Ik ben helemaal pro-zelfstandigheid, maar uiteindelijk ben jij de ouder. Dus is het ook jouw taak en verantwoordelijkheid om gezond gedrag aan te moedigen en ongezond gedrag te beperken. En daarmee moet je soms beslissingen nemen die minder leuk zijn voor je kind.

– Beperk de schermtijd door middel van een tijdslot. Zelf gebruiken we de Circle with Disney. Dit is een apparaat waarmee we de internettijd kunnen afbakenen. Echter moeten we dan nog wel opletten dat ze vervolgens niet ook nog tv gaan kijken of gaan gamen.

– Maak het duidelijk door afgesproken tijden. Bijvoorbeeld tussen 17.00 en 18.00 mogen de kinderen op een scherm. Zo is het ook helder voor een kind.

– Om het iPad gebruik te beperken, kun je andere activiteiten aanmoedigen. Speel een gezelschapspel met je kind. Lees een boek voor. Ga mee buitenspelen en doe het voor. Zie het eerste puntje. Het kost je misschien wat bloed, zweet en tranen als ze zes zijn, maar denk ondertussen aan de toekomst. Als je kind straks een tiener is, zal je ontzettend blij zijn dat je dit hebt gedaan.

– Wees betrokken in het leven van je kinderen. Het is zo makkelijk om je kinderen even voor de televisie te zetten of om ze nog een uurtje op de iPad te laten. Ik denk ook niet dat, als je dit zo nu en dan doet, verkeerd is, maar hierin doorschieten is ongezond. Intimiteit met je kind en weten waar hij mee bezig is, is een gezonde basis voor hem om in op te groeien.

– Observeer je kind en hou gedragsveranderingen nauwlettend in de gaten. Heeft het te maken met teveel tijd doorbrengen op de iPad, dan kun je daarop inspelen en ingrijpen.

– Geef de iPad en andere schermen een vaste plek. Bijvoorbeeld alleen op de bank in de woonkamer. Dus geen iPad of tv in de slaapkamer. Ook niet in die van de ouder.

–  Dwing jezelf om te praten met je kinderen. Met je kind naar een restaurant? Voer een gesprek. Met je kind een autorit maken van twee uur. Voer een gesprek of speel een spel.

Een rigoureuze verandering

– Een rigoureuze verandering, maar het werkt wel het beste: haal alles weg.

Het beperken van iPad en schermgebruik lijkt misschien een onmogelijke taak die heel veel strijd oplevert. Toch is het uiteindelijk de moeite waard om het gevecht aan te gaan. Want hoe langer je kind iPad verslaafd blijft, hoe moeilijker het is om er vanaf te komen. Maar het tegenovergestelde is ook waar. Hoe vaker je het iPad gebruik beperkt en stopt, hoe makkelijker het is om dat ding uit te schakelen. Je moet alleen ergens beginnen.

 

Afbeelding kind met iPad: Solis Images/shutterstock