5 tips voor een goede nachtrust voor het hele gezin

goede nachtrust

Er zijn veel mensen die onvoldoende nachtrust krijgen, vaak beginnen slaapproblemen al lang voordat je in bed stapt. Een beker warme melk voor het slapengaan kan heerlijk zijn, maar het is geen oplossing voor een goede nachtrust. Toch zijn er wel degelijk manieren om het hele gezin heerlijk te laten slapen, en dat met enkele high tech maar toch heel gebruiksvriendelijke middelen. Leven in een “smart home” betekent ook beter slapen. Laat jouw slimme apparaten ook jouw nachtrust beter maken met deze vijf tips. 

1. Lampen die rust geven

Niet iedere lamp is hetzelfde, de kleurtemperatuur bepaalt voor een deel jouw gevoel en alertheid. Hoe feller en koeler het licht, hoe minder de lamp geschikt is voor de slaapkamer. De nieuwe “wake-up” lamp van Philips gaat nog een stukje verder dan de juiste kleur licht kiezen, er zijn verschillende snufjes ingebouwd die je helpen inslapen én weer fit wakker laten worden. Net als bij de bekende Philips Hue smart verlichting kun je deze nachtlamp naar wens instellen. Zo kun je de lamp laten dimmen als ademhalingsoefening, zo wordt je rustig en kun je beter inslapen. In de ochtend zul je een warme gloed over je heen voelen komen, ook wanneer de gordijnen gesloten zijn. Je kunt overigens met “standaard” slimme verlichting jouw nachtrust al aanzienlijk verbeteren.

2. Laat een slimme thermostaat het werk doen

Wanneer je de thermostaat zelf omlaag zet wanneer je naar bed gaat, en in de ochtend weer wat hoger zet, heb je eigenlijk nooit de temperatuur die je echt wilt ervaren. Je gaat naar bed in een warm huis wat niet bevorderlijk is voor de nachtrust, en je wordt wakker in een koude kamer wat niet echt een fijne manier is van ontwaken. Met een zelflerende thermostaat in huis hoef je de knop niet eens meer aan te raken, deze thermostaat regelt de optimale temperatuur op ieder moment van de dag. Zo kun je de verwarming in de avond wat lager laten gaan, je voelt het niet bewust maar deze afkoeling brengt jouw lichaam in ruststand. Zo kun je beter inslapen. In de ochtend gaat de verwarming voordat je ontwaakt juist een beetje omhoog, zo stap je een stuk vrolijker uit bed.

3. Kies voor verduisterende gordijnen

Hoewel het heel prettig kan zijn om de eerste zonnestralen op je gezicht te voelen wanneer je wakker wordt, komt zonsopgang niet voor iedereen op een gelegen moment. Met verduisterende gordijnen bepaal je zelf wanneer licht naar binnen mag komen, en wanneer je liever in het donker nog een keertje omdraait in bed. Mensen die werken in de kleine uurtjes kennen allang het genot van verduisterende gordijnen, ook op de kinderkamer is deze vorm van raamdecoratie echt een uitkomst. Het wordt nog aantrekkelijker wanneer je een elektrische motor koppelt aan de gordijnen, dit is mogelijk bij zowel horizontale als verticale gordijnen. Je kunt dan op afstand de raamdecoratie openen en sluiten, vanuit je bed dus zonder op te staan. Net zoals met de slimme thermostaat zou je ook elektrische rolgordijnen kunnen uitbreiden met een sensor, in dit geval een lichtsensor. Zo kun je de gordijnen laten openen als het licht wordt, en sluiten wanneer het donker wordt. Of juist andersom als wilt genieten van een sterrenhemel in de nacht, maar niet wakker wilt worden als de zon fel in je gezicht schijnt. Informeer bij een specialist elektrische rolgordijnen naar de mogelijkheden.

4. Muziek voor het slapengaan

Muziek kan rustgevend werken, daarom vinden kinderen het zo fijn als mamma en pappa in de avond een liedje zingen voor het slapengaan. Met slimme speakers kunnen ouders zonder maatgevoel of zangtalent toch mooie muziek laten spelen voor het slapengaan. Meezingen mag natuurlijk ook, of speel instrumentale muziek die je zachtjes in slaap laat sukkelen. Om te ontwaken laat je de luidspreker energieke muziek starten op het moment dat het tijd is om op te staan. Met een spraakcommando kun je de muziek in- of uitschakelen, want slimme luidsprekers zijn ook voorzien van een microfoon.

5. Weg van het beeldscherm

Als laatste nog een tip die pijnlijk kan zijn voor onze lezers; schermen van smartphones en tablets kunnen de nachtrust verstoren. Er zijn toestellen met een avond stand die donker is, of met een rustig kleurenpalet, maar naast het licht kunnen deze apparaten ook je brein te veel stimuleren. Het is uiteraard prachtig om bovenstaande smart home apparaten in te stellen met jouw tablet in bed, maar vergeet niet dat deze apparatuur juist ontworpen is om je werk uit handen te nemen… Leer daarom te vertrouwen op je eigen smart home.

Het enige “slimme” apparaat dat nog ontbreekt is een robot die je instopt en een kusje geeft voor het slapengaan, we moeten het voorlopig doen met een slaapliedje…